Författare Ämne: Webpublicering  (läst 2968 gånger)

LottaÅ

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Webpublicering
« skrivet: 2021-08-14, 13:04:49 PM »
Testade att lägga upp min databas mha Genney igår, så nu har jag ett antal frågor:

Hur och var ställer jag in så att inte alla nu levande personer dyker upp som Privat? Jag har tänkt använda lösenord som jag ger till t.ex. närmaste släkt så inte GDPR sätter P för informationen.
Men även en del döda personer blir Privat? Varför?

Går det att redigera det publicerade materialet?

När jag uppdaterar mitt släktträd vill jag ju gärna att det ska visa sig inte bara i Genney utan även på nätet? Ska jag radera innehållet som nu finns i mappen Genney/web/Genealogi innan jag över filerna eller ska jag skapa en helt ny mapp för överföringen eller kanske lägga överföringen i samma mapp som min testwebsida?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Webpublicering
« Svar #1 skrivet: 2021-08-17, 09:35:02 AM »
Redigeringen gör du i biografin och i fönstret för publiceringen. Vilka som blir privata ändrar du under fliken urval i publiceringsfönstret vilket också kan utgå från födelsedatum.

Du lägger upp publiceringen på nätet med hjälp av Genneyweb eller om du använder ett eget webbhotell.

LottaÅ

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-08-17, 11:29:51 AM »
Tack, nu har jag i alla fall fixat så att jag ser alla mina personer! Och när jag gjorde en ny överföring så fick jag frågan om jag ville ersätta den gamla filen.
Men jag tycker att indexsidan är lite tom på nätet, bara rubriken "Genealogi, Personer, Platser". Skulle vilja lägga till t.ex. ett foto. Är det möjligt?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-08-17, 12:01:24 PM »
Du måste själv redigera din startsida, se https://genny.se/help/sv/master/dialogs/htmlEditorDialog.html.

Kan rekommendera att använda ett cirkeldiagram på startsidan.  Här eet café om ämnet på FB https://www.facebook.com/ann.soedergren/videos/5439321749413130.
« Senast ändrad: 2021-08-17, 12:04:28 PM av Administrator »