Författare Ämne: Ofrivilligt delade familjer  (läst 2464 gånger)

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
Ofrivilligt delade familjer
« skrivet: 2021-08-29, 11:34:02 AM »
Jag har fått ett problem som jag tror att andra har haft och som diskuterats men hittar inte det på forumet.

I bilden Ida 1 har Jerold Victor Drugge enligt biografin gift sig två gånger med Ida. Ida finns bara en gång i trädet, dvs det finns bara en Ida.

I Ida 2 och Ida 3 som visar Familjefliken för Jerold Victor så finns det däremot två  familjer med Ida. En Ida-familj med två av barnen och en Ida-familj med ett av barnen. Genney har alltså delat upp Ida i två familjer trots att jag lagt barnen under samma Ida.

Jga har provat att koppla bort barnet i Ida 3. Då försvinner den familjen i Familjefliken och en av vigslarna försvinner i Biografin.

När jag sen kopplar på barnet igen (ida 4) så är jag tillbaka till ruta 1 med två Ida-familjer, två Ida-vigslar.

Varför delas Ida-familjen upp i två? Hur löser jag detta?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #1 skrivet: 2021-08-29, 12:03:59 PM »
Hur ser det ut i den klassiska vyn?

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #2 skrivet: 2021-08-29, 12:39:10 PM »
Jag ser ingen skillnad på innehållet....

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #3 skrivet: 2021-08-29, 16:43:25 PM »
Hur ser det ut i Idas biografi?

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #4 skrivet: 2021-08-30, 08:02:42 AM »
Ida har en vigsel och en familj med tre barn

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #5 skrivet: 2021-08-30, 10:34:38 AM »
Har du provat att koppla bort Idas familj från Jerold Victor Drugge och sen lägga till den igen?

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #6 skrivet: 2021-08-31, 17:48:56 PM »
Nu har jag löst det.

Jag raderade Ida helt
Jag kopplade bort alla barnen från Jerold Viktor
Jag la in en ny Ida som maka till Jerold Viktor
Jag kopplade på barnen en och en till föräldrarna.

Omstart Genney mellan

Så nu har Jerold Victor bara 4 makar.

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #7 skrivet: 2021-09-03, 10:41:41 AM »
Detta är mycket märkligt..

Jag hittade en till person (Olug) som hade fått uppdelade barn och två makar (samma make Sven). (Kettil 01.jpg)

Jag provade att radera bort Kettil helt från registret och la in en ny Kettil (bara personen och inga händelser).
Det fungerade, de hamnade tillsammans med de andra barnen. Ingen uppdelning alltså.

Men när jag sen lägger in händelsen Födelse hos Kettil så delar sig barnaskaran igen hos Olug. Hos maken Sven blir däremot inte barnaskaran uppdelad. Alltså bara händelsen Födelse. Och jag lägger in händelsen helt manuellt, ingen kopiering från någon annanstans.

Jag misstänker att jag måste radera Olug också för att få ordning på detta men det kan ställa till problem bland ättlingarna så jag tvekar.

Men frågan är, vad är detta för konstighet?



LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #8 skrivet: 2021-09-03, 12:33:51 PM »
Förvirringen fortsätter och ökar

Nu gjorde jag så att jag kopplade bort Olug från Sven.
Jag raderade Olug och hennes andra make från registret.
Omstart genney
Jag skapade en helt ny Olug som den saknade makan till Kettil (med födelsenotis) och de andra barnen.
OK, ingen delning av barnen.

Sen vill jag lägga in den andra maken Anders som oturligt nog Olug har.
När jag skapar Anderson som make och sparar...vips så blir barnen delade och Olug har två Svennar. Och det är Kettil som flyttas ut.

Plockar jag i det här läget bort Kettils födelsenotis så försvinner delningen av barnen.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #9 skrivet: 2021-09-03, 13:05:43 PM »
Jag är osäker på om jag förstår ditt problem rätt.
Jag tolkar så att när du lägger till Andersson som Olugs andra make så hamnar han även som far till några av barnen?
Om detta är fallet så kan du ju i barnens biografi ange rätt fader?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #10 skrivet: 2021-09-03, 16:20:53 PM »
Nej det som händer är att barnen till Olug och Sven delas upp när jag lägger till viss information. I detta fall födelsenotis för Kettil eller en 2:a make Anders till Olug.

Anders får ingen koppling till Olugs och Svens barn. Men han triggar en delning av barnaskaran vilket resulterar att Olug har 2 st familjer med Sven som make.

Det är samma problem som i det första inlägget med Ida och Jerold och deras barn. Där kunde jag lösa det genom att radera bort Ida och lägga in henne igen. Men här hjälper inte den åtgärden att radera Olug och lägga in henne igen.

Det kanske är Sven jag ska radera och koppla bort barnen från Ida och sen lägga in Sven och koppla på barnen igen. Det skulle motsvara lösningen med Ida och Jerold.

Jag får se om jag orkar. Det är ju egentligen inte ett jätte problem att barnen är uppdelade. Men konstigt är det i alla fall. Det stör mina sfäriska balanser...


StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #11 skrivet: 2021-09-03, 16:50:42 PM »
Det är ett märkligt problem. Har du kollat om du har Olug eller Sven som dublett?

Jag hade för ett tag sedan ett problem när jag lagt till en fader. Inte samma du utan för mig låstes registret så jag såg bara antingen modern eller fadern och kunde inte bläddra genom trädet.

För mig var lösningen att ta bort alla i den familjen och starta om Genney. Jag kollade sedan att ingen av de 5 fanns kvar i registret och sedan la jag till dom igen.
Så märkliga saker kan hända. Hoppas det löser sig för dig.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #12 skrivet: 2021-09-03, 16:58:07 PM »
Citera
Jag raderade Olug och hennes andra make från registret.

I analogi med det första fallet (där Ida uppträdde dubbelt); är det inte Sven som du ska radera och lägga in igen som make till Olug? Vad händer då?

Några externa kopplingar verkar finnas i registret som "kortsluts" i dina exempel...
Hans Rosenlund

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #13 skrivet: 2021-09-03, 18:12:56 PM »

I analogi med det första fallet (där Ida uppträdde dubbelt); är det inte Sven som du ska radera och lägga in igen som make till Olug? Vad händer då?


Jo det är vad jag skrev i mitt förra inlägg

Dubbletter finns inte...

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Ofrivilligt delade familjer
« Svar #14 skrivet: 2021-09-03, 18:47:42 PM »
Du övervägde det, ja. Men har du testat?

Kanske räcker det att radera båda Sven-familjerna, eller hade du testat det också? Vet att jag haft något problem med kvarstående familjer, men det var i en tidig version av Genney.
Hans Rosenlund