Författare Ämne: Saknar något som visar forskningsstatus i personrutan  (läst 895 gånger)

linda.a

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Saknar något som visar forskningsstatus i personrutan
« skrivet: 2021-09-01, 13:35:22 PM »
Hade jag pappersforskat hade det suttit fullt med små färgglada post-it på mina papper och färgmarkeringar i texten för att markera forskningsstatus, att göra osv. Saknar något liknande i personrutan. Det enda jag hittar är "Att göra" men detta visas inte på personrutan vad jag kan se, enbart i listformat. Enklast är kanske att visa symbol för "Att göra" i personrutan men ännu hellre möjlighet att lägga till egna symboler, flaggor eller färgmarkeringar för att på så sätt kunna markera olika status på personen.
Jag hade haft stor användning för att i menyn Allmänt kunna kryssa i och kryssa ur symboler/färgmarkeringar/flaggor som visas i personrutan för att t.ex. kunna visa om en person är klar, pågående, tillfällighetsfynd och när jag öppnar mitt register nästa gång lätt kunna se vad jag har kvar att göra för de olika personerna. Tänker att denna funktion bör vara inställning i visningsläget då detta inte alltid är något man vill se.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Saknar något som visar forskningsstatus i personrutan
« Svar #1 skrivet: 2021-09-01, 14:00:43 PM »
Det du kan göra är att lägga personer i grupper, t.ex. "Färdigforskat", som du sen färglägger från menyn under personlistan med grupper.

linda.a

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Saknar något som visar forskningsstatus i personrutan
« Svar #2 skrivet: 2021-09-01, 14:39:52 PM »
Bra förslag med grupper då jag inte tittat på detta tidigare. Men hur får jag grupper att fungera? Skapar jag en ny skriver den över den gamla, tar jag bort den nya kommer den gamla fram igen. Allt visas i höger ruta, där "hjälp" säger gruppens beskrivning ska visas. Det finns inget sätt att markera gruppen heller (men redigera och ta bort hanterar det som visas i högra rutan just nu).

Personlistor visar ingen symbol för grupper för mig.   
« Senast ändrad: 2021-09-01, 14:46:52 PM av linda.a »

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Saknar något som visar forskningsstatus i personrutan
« Svar #3 skrivet: 2021-09-02, 18:03:29 PM »
De grupper du sparar i det fönstret visas i biografins gruppflik där du kan lägga till personen till de grupper du önskar. Du kan visa gruppernas alla personer - välj huvudmeny > markera personlistor och håll knappen intryckt tills det visar en undermeny > grupper.

linda.a

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Saknar något som visar forskningsstatus i personrutan
« Svar #4 skrivet: 2021-09-08, 13:15:21 PM »
Hade missat den lilla pilen som visade att knappen för personlistor hade flera alternativ, när jag aktiverat att visa grupper där blev även skapa grupper fönstret som jag tänkt mig och så som er hjälpfunktion beskrev det. Så misstänker det finns en bugg där. Nu kan jag såklart inte återskapa detta men kanske kan vara så att efter installation av Genney så fungerar inte skapa grupper dialogen korrekt (den visar enbart senast skapad och allt i beskrivningsdelen), när jag sen aktiverat visa personlistor med visa grupper fungerar skapa grupper dialogen bättre och alla mina grupper syns nu, dessutom uppdelat på namn och beskrivning.

Men försöker förstå varför färgerna jag ger varje grupp ska försvinna när jag stänger ner, eller är det något annat jag missat?   

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Saknar något som visar forskningsstatus i personrutan
« Svar #5 skrivet: 2021-09-08, 16:23:45 PM »
Färgläggning som ligger kvar över sessionerna har diskuterats tidigare och det är inte uteslutet att det kan komma en lösning. Ett problem är t.ex. hur man ska lösa om en person ingår i flera färgläggningar.