Författare Ämne: Strul med ort & landskap  (läst 4602 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Strul med ort & landskap
« skrivet: 2021-09-13, 21:00:10 PM »
Hej,

Varför händer detta helt plötsligt? Alla platser för många personer börjar med = och klickar jag för att ändra byts orten ut mot ett sjusiffrigt nummer. Allt var bra igår och i förrgår. Idag när jag sitter och redigerar lite så upptäcker jag detta. Det blir ett väldigt tidsödande arbete att rätta till allting.

Inställt på: plats, församling, landskap (samma inställning hela tiden)

Finns det nåt snabbt sätt att ändra flera på en gång?

« Senast ändrad: 2021-09-13, 21:02:14 PM av tobbet »
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Strul med ort & landskap
« Svar #1 skrivet: 2021-09-14, 09:49:00 AM »
Tecknet före platsen tyder på att du verkar ha tappat kopplingen till platsregistret. Strukturerade platser visar en kartnål före ortsnamnet.

Har du förändrat installationen? Kolla Platser i programmet, om dessa orter finns där. Kanske måste du köra Platstolken för att strukturera dem? Svårt att säga, men det är bara ett par tips.
Hans Rosenlund

Björn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 2021-09-14, 14:56:59 PM »
Tror detta kan hända om man tex importerar ett platsregister, kanske du gjort det nyligen?. Kanske att detta händer i kombination med att man skapat egna församlingar och sedan importerar...!?

Men det är ju inte så roligt upptäcka sånt, efter kanske något år tom. En del händelser kan få helt uppåt skogarna konstiga platser, som oftast blir siffror när man som du beskriver klickar på dem

Har du provat använda platstolken för att ändra? Men ta säkerhetskopior innan du börjar experimentera...
« Senast ändrad: 2021-09-14, 14:59:55 PM av Björn »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-09-14, 15:42:31 PM »
Om du gjort systembackup av ditt platsregister kan du försöka att lägga tillbaka det.
Hans Rosenlund

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-09-15, 08:40:07 AM »
Hände en gång tidigare men då blev plats för vissa personer helt fel. Alla som var född i Bredsjön, Ljustorp, Medelpad blev ändrade till Krigsbyn av någon anledning. Jag gjorde visserligen en ny installation av Linux för några dagar sedan och "läste" in senaste backup. Allt såg bra ut på "mig" min pappa och mamma, men när jag kollade lite längre bak så upptäckte detta. Körde platstolken igår men märkte ingen förändring. Blir nog till att ändra suggestivt alla som har ett =

Vore kanon om det gick att ändra alla samtidigt via sök och ersätt...typ (platstolken). Då skulle man slippa ändra person för person.

Tack alla för er hjälp.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-09-15, 09:32:51 AM »
Den backup som du läste in efter nyinstallationen; var det en systembackup, inklusive platsregister, mallar, mm -- inte bara släktregistren? Platsregistret ligger nämligen i din lokala användarprofil och kan inte i inställningarna styras till andra enheter.

Det hände mig också för ett tag sedan, att platsdefinitionerna ändrades för vissa personer. Jag misstänker att det berodde på import av nya platser efter att jag jobbat på en annan dator, men det har aldrig blivit utrett.
Hans Rosenlund