Författare Ämne: Kan ej längre lägga till nya personer  (läst 3237 gånger)

claes@pucb.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Kan ej längre lägga till nya personer
« skrivet: 2021-09-29, 20:37:52 PM »
Skumt problem! Helt plötsligt visas inte något fönster när jag väljer att lägga till en ny person! T.ex. genom att högerklicka på en person och välja Skapa ny far eller annat. Det som händer är att aktuell person blir gråmarkerad och om jag sen väljer att klicka på en ny person får jag en fråga om personen " , " ska sparas!? Har prövat att använda meny Skapa, med samma resultat. Jag kan skriva något i blindo, när jag valt att skapa en ny person och då om jag sen byter fokus så får jag igen frågan om att spara, och då kommer det jag skrev med. Något måste vara riktigt fel. Har provat att installera om Genney, installera om Java, startat om datorn - ingen skillnad!? 
Mvh Claes

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Kan ej längre lägga till nya personer
« Svar #1 skrivet: 2021-09-30, 07:58:48 AM »
Vilken version av Genney har du?
Använder du flera skärmar?

claes@pucb.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-09-30, 10:12:24 AM »
Hej!
Jag använder version 3.0b.37. Har ibland använt en större skärm, (dock inte båda skärmarna samtidigt) med UHD upplösning. Och det är troligen där problemet varit. Frågan om två skärmar satte mig på spåret! När jag tryckt på Biografiikonen så har det inte gjort någon skillnad! Inget fönster till höger har dykt upp. Om jag högerklickar på en person och väljer Biografi, så öppnas ett separat fönster.
Jag har en bärbar dator med dubbla grafikkort. Jag ändrade inställningar till hybridläge nyligen, då använder den det enklare grafikkortet för att spara ström. Nu gjorde jag så att jag tog bort den inställningen, och då fungerade det helt plötsligt! Sen ändrade jag tillbaka till hybridläge och det funkar fortfarande. Vet inte om det funnits någon minnesfunktion som gjort att en del av Genney trott att min skärm var större än den var och projicerat det högra biografifönstret utanför skärmen!?
Skumt var det, men nu fungerar det!
Tack!
Mvh
Claes

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-09-30, 10:56:40 AM »
I sällsynta fall kan biografin till höger ”fastna” i minimerat läge och det låter som det skulle kunna vara fallet.

claes@pucb.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-09-30, 11:02:19 AM »
Ok, det var kanske det som hände. Glömde säga förut att det jag också gjorde var att maximera fönstret. Då var det det som rättade till felet. Att jag ändrade hybridläget för grafiken hade då troligen inte med saken att göra. Bra att veta om det skulle hända igen.
Tack för hjälpen!
Mvh Claes

parnstberg@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-06-28, 16:11:32 PM »
Har problem med nya personer, både barn och makar. De kan bara försvinna, och programmet låser sig. Om jag öppnar en annan del av registret funkar det. går jag tillbaka är det problem igen. Det händer allehanda konstiga saker. Svårt att radera det jag tror är fel.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-06-30, 09:03:54 AM »
Vad menar du med "Om jag öppnar en annan del av registret"?

parnstberg@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-07-03, 10:15:36 AM »
Om man ser hela basen som en sida så är den äldsta delen närmaste familjen. där funkar det bättre. men se3dan tillkommer olika områden efter hand, nyare delar är det problem med. de personer eller händelser jag lägger till kan bara försvinna. ungefär som att basen är full och inte kan ta in fler.

parnstberg@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2025-07-08, 13:13:12 PM »
ju större del av databasen jag öppnar ju långsammare blkr den. om man tittar i prestandaövervakaren så är det endast hårddisken som verkar ansträngd. Det är en liten pcie ssd alltså ganska snabb. kan det vara idé att skaffa raid0 och få betydligt snabbare, eller är det själva appen som bromsar?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2025-07-08, 19:01:35 PM »
Vilken Vy jobbar du i? Lämpligast är att jobba i Familjevyn för att bl.a. se alla barn.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

AnkiH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2025-08-04, 16:12:04 PM »
Jag kan inte heller lägga till nya personer. Jag kan till exempel inte lägga till "Ny mor" i fältet direkt i släktträdet, det går inte heller att använda "Skapa person"-menyn.
Har läst igenom kommentarerna här i tråden, men inget verkar funka i det här fallet.
Jag använder Genney 4. Ska också tilläggas att jag använder demoversionen, eftersom jag fortfarande är ganska ny som användare. Kan jag ha "slagit i taket"? Har cirka 80-90 personer i släktträdet.

femris

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2025-08-04, 17:42:56 PM »
I hjørnet nederst til høyre ser du hvor mange personer du har lagt inn.
Linux; CachyOS KDE
Genney 4.1

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2025-08-04, 21:08:24 PM »
Jag kan inte heller lägga till nya personer. Jag kan till exempel inte lägga till "Ny mor" i fältet direkt i släktträdet, det går inte heller att använda "Skapa person"-menyn.
Har läst igenom kommentarerna här i tråden, men inget verkar funka i det här fallet.
Jag använder Genney 4. Ska också tilläggas att jag använder demoversionen, eftersom jag fortfarande är ganska ny som användare. Kan jag ha "slagit i taket"? Har cirka 80-90 personer i släktträdet.

Om jag kommer ihåg rätt så kan du ha 100 personer i släktträdet med Demo-versionen.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten