Författare Ämne: platsnamn utanför Sverige  (läst 3520 gånger)

Biveros

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
platsnamn utanför Sverige
« skrivet: 2021-10-19, 09:58:16 AM »
Hej,

Hur gör man för att visa hela platsnanmet på platser utanför Sverige?

Har idag inställningen "Presentation av svenska platser" satt till "plats, församling (län)", vilket är det jag vill ha för platser i Sverige.

Problemet kommer till platser utomlands, t.ex Carolina, Puerto Rico. Där står det idag enbart Carolina i alla tabeller och visningsvyer. Hur får jag till det så att namnen för dessa som inte har någon län- och kommunstruktur även visar landet?

/ Jesper

HåkanH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: platsnamn utanför Sverige
« Svar #1 skrivet: 2022-01-18, 14:00:25 PM »
Bra fråga! Ingen som vet?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-01-19, 12:16:11 PM »
I nuläget finns bara möjlighet att visa landet om det är valt under inställningar men det är tänkt att kunna hantera det att Biveros skriver.

KiAnKo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-03-04, 21:56:41 PM »
Jag använder WIKIPEDIA för att leta upp tex en stad som Barcelona och därefter tar jag reda på i vilka regioner som det anges.

Med hjälp av https://www.familysearch.org/en/wiki/Spain_Genealogy får jag reda på mer information om Spanien

Sedan skapar jag Spanien och därefter väljer jag "Katalonien" och sedan resten därunder...

Motsvarande för andra länder än Sverige och de andra länderna (Finland, Danmark och USA) som finns på hemsidan att ladda hem.

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-04-11, 11:54:56 AM »
I nuläget finns bara möjlighet att visa landet om det är valt under inställningar men det är tänkt att kunna hantera det att Biveros skriver.

Jag har funderat på en liknande fråga (eg. OT) - när man exporterar en GEDCOM-fil så används Genneys grundinställningar för hur orterna presenteras. Lite olyckligt egentligen, i Genney vill jag att de förkortas något för att det ska se vettigt ut i träden, men om jag exporterar en Gedcom för t.ex. Disbyt eller någon DNA-sida så vill jag snarare att informationen ska vara fullständig (t.ex. med land och län utskrivna). Det går naturligtvis relativt snabbt att ändra inställningen, exportera och sedan ändra tillbaks, men kanske vore det vettigt att ha separata inställningar för exporten?
(F.d. Waiter)