Författare Ämne: Utskrift av "Ättlingar - listad vy" till stående A4 ?  (läst 5310 gånger)

brjohan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Utskrift av "Ättlingar - listad vy" till stående A4 ?
« skrivet: 2022-01-18, 21:11:38 PM »
Jag lyckas enbart få utskrift yill liggande format. Hur gör man för att få den till Porträtt-form (stående)?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Utskrift av "Ättlingar - listad vy" till stående A4 ?
« Svar #1 skrivet: 2022-01-19, 12:14:15 PM »
Skriver du ut direkt eller från förhandsgranskningen?

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-01-19, 14:26:01 PM »
Hej!

Efter klick på 'trappstegsikonen' väljer jag 'stående A4' via Huvudmeny->Utskriftsformat, varefter klick på "PDF-utskrift" görs. Resultatet blir en liggande PDF.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-01-19, 16:45:17 PM »
Sorry, missade att det var vyn du menade. PDF-utskriften har inte något format utan är beroende av vyns storlek.

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-01-19, 22:20:31 PM »
OK!

I stället för "PDF-utskrift" så borde funktionen hellre benämnas "Skapa PDF", för att bli egentligt.

Om jag (i ett fall) valt "Utskrift" till Stående A4 för ett stamträd så blir en PDF med måtten c:a 0,20 * 5,0 meter (B*H) föga eller inte alls användbar. Skulle gärna kunna fås att resultera i c:a 20 betydligt mera nyttiga PDF-filer med formatet Stående A4.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-01-20, 05:31:58 AM »
Kostnadsfria Acrobat Reader har en bra utskriftsfunktion för att dela upp i A4. Skriv ut > filmminiatyrer.

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-01-21, 09:34:07 AM »
Tack för tipset som - i princip - fungerade.

Dock hade Genneys PDF en bredd som ganska mycket översteg en stående A4:s bredd. Inte förrän jag i Acrobat Reader reducerat dokumentstorleken till 70% lyckades jag få ut 15 st. stående A4, vilka för att kunna läsas krävde förstoringsglas.

Skulle Genney - via något användarval - kunna fås att generera PDF med en bredd som låter sig rymmas inom en stående A4? Lämpligt utformade radbrytningsr och/eller mindre innehållsrik mängd text (utöver individernas namn) och/eller mindre generationsindrag?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-01-22, 16:42:16 PM »
Varför måste det vara stående? Det är ju en fördel att den är ett helt "ark" när man tittar på filen. Och hela ytan varierar ju från gång til gång beroende på vyns expandering.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #8 skrivet: 2022-01-22, 18:02:46 PM »
Jag har också svårt att förstå PDF-filerna. Med filmminiatyrer, liggande orientering och skalan 40%, får jag 10 ark varav de 5 högra är tomma (se bild). Varför har Genney skapat denna "öken"? I Acrobat Reader kan jag inte heller välja att skriva ut enstaka sidor, bara alltihop.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2022-01-22, 19:09:19 PM »
PDF-utskriften tar med hela vyns utskriftsyta och i ditt fall verkar du ha stor skärm. Uppdelningen i stående eller liggande gör AR på det mest yteffektiva sättet beroende på storlek. Det blir att uppfinna hjulet en gång till om Genney ska göra utskrifter uppdelade på mindre ark. Däremot kan jag hålla med om att Genney kanske borde beskära den tomma ytan. Den borde försvinna om du ökar biografins utrymme.

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2022-01-22, 19:22:13 PM »
I mitt aktuella fall är skälet det att jag vill kunna infoga ättlingslistan i en skrift där allt annat är i stående format.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2022-01-22, 21:08:33 PM »
Jag har personligen svårt att se värdet av att ha den som en del av en skrift i A4 då läsvärdet är begränsat, som jag ser det. Syftet med en utskrift i delar borde vara att kunna sätta ihop det till en helhet?

Under utskrift > grafiska > stamträd finns en liknande utskrift i A4-format som kanske kan passa.
« Senast ändrad: 2022-01-22, 21:14:54 PM av Administrator »

brjohan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2022-01-22, 23:13:55 PM »
Läsvärdet må förvisso vara begränsat, men den kompakta presentationen av informationen om ättlingarna, skulle, om den blivit läsbar utan hjälpmedel, varit tämligen idealisk för mitt syfte.

Ungefär samma informationsinnehåll, i en läsbar men mindre önskvärd form (dock stående A4), men producerad med en annan programvara, får till nöds duga.