Författare Ämne: Okänd förälder??  (läst 2986 gånger)

Bosse

• Full Member
  • Antal inlägg: 222
  • Med Vänliga släktforskarhälsningar
    • Visa profil
Okänd förälder??
« skrivet: 2022-03-25, 16:01:37 PM »
det ramlade ner en polett i skallen idag vid arbete med släkten.
Det har ju funnits barn som kommer till världen förr, även idag, sombara får en förälder.
Det ställer till det i släktträdet, då det ser ut som man inte har gjort jobbet med båda föräldrarna.
Kan inte vår duktiga `Killar`och `tjejer`skapa en `grej`som på skärmen heter Okänd.
Men som inte har någon koppling till ngn person. Den syns bara i trädet på platsen och ev 1st i namnlistan som bara finns
men som samtidigt inte har några koppling någonstans. En `fiktiv`person.
Man får ju annars så många varianter på personer man helst skulle vilja slippa ha. det moder ju inta att bli några föräldrar till dessa personer, eller mor- resp farföräldrar.
Tänk till outside the box så vet jag att programmerarna kan fixa till detta.
Jag litar på dom.
Tack i förhand  Bosse

Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1
MacBook Pro (13 tum, 2019).  250 GB HD

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Okänd förälder??
« Svar #1 skrivet: 2022-04-11, 11:36:07 AM »
Att skapa en "generisk" person utan kopplingar till någon men som man ändå kan lägga in som förälder tror jag inte fungerar (åtminstone inte i Gedcom-filer) eftersom hela konceptet bygger på personer och kopplingar mellan dem. Man kan ju inte lägga in en fader till någon utan att koppla dem till barnet. Möjligen skulle du kunna skapa en person som du kallar för "Okänd" och sedan kopplar som fader till alla barn med okänd fader, men det skulle nog röra till det ordentligt eftersom då alla dessa barn blir till halvsyskon.

Jag lägger helt enkelt in en förälder (i princip alltid en fader) som får heta "Okänd". På det sättet ser jag att det verkligen är en okänd fader och inte bara någon jag inte har "gjort jobbet" på. Det går också då att söka på och se statistik på hur många okända föräldrar man har i registret.

Ett annat alternativ är att lägga in alla barn med okänd fader i en grupp och sedan färglägga gruppen. (Färgläggningen måste för närvarande göras varje gång du startar Genney.) Då ser du med en gång att barnet har en "konstaterad" okänd fader och du slipper lägga in den okände som en ny person.
(F.d. Waiter)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-04-11, 18:00:22 PM »
När fadern är okänd lämnar jag det tomt. Däremot skriver jag i noteringen att fadern är okänd och vilka ställen jag sökt info på som födelsebok, HF, konfirmationsbok mm.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-04-11, 20:59:51 PM »
Jag gör som Åke, skriver in fadern som okänd. Sedan skriver jag in noteringar på personen "okänd" precis som Stefan beskrev.