Författare Ämne: Skriva in plats vid ny händelse "Bosatt"  (läst 6514 gånger)

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
Skriva in plats vid ny händelse "Bosatt"
« skrivet: 2022-04-10, 18:56:21 PM »
Jag har nu installerat version 3.0b40. När jag i biografin skall skriva in en en plats för en ny händelse "Bosatt" så fungerar det inte som jag är van vid. Tidigare så kunde man skriva in en plats och fanns platsen i platsregistret så kom platsen upp automatiskt efter att antal bokstäver som matchar.

När jag nu skriver in bokstäver så blir varje ny bokstav förstabokstaven i en plats i platsregistret. Om jag vill få in rätt plats så får jag efter första bokstaven välja rätt plats med dropplisten alternativt söka upp rätt plats i platsregistret via ...-knappen.

Har funktionaliteten ändrats sedan den förra versionen eller är det någon inställning som jag missar när en ny version har installerats? Tacksam för hjälp.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Skriva in plats vid ny händelse "Bosatt"
« Svar #1 skrivet: 2022-04-10, 21:33:06 PM »
Jag har inte det problemet.
Kör senaste uppdateringen och det funkar som vanligt.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-04-10, 22:01:16 PM »
Bra att det funkar för dig Stefan. Jag har provat att starta om Genney, men det blir likadant som tidigare för mig. Har inte startat om datorn ännu, men det kändes inte som nödvändigt (ännu i allafall). Lite konstigt problem. Det hjälpte inte med omstart av datorn som jag misstänkte.  :(
« Senast ändrad: 2022-04-10, 22:20:02 PM av KentLJ »

Hr F

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-04-11, 08:39:59 AM »
Jag tror det är en bugg. Det händer mig ibland att programmet hoppar i läget du beskriver och då är det bara att backa ur och börja om. Har varit med om det ända sedan v2.

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-04-11, 11:00:48 AM »
Jag har precis uppdaterat Genney och testat men för mig funkar det som vanligt.

Det som du beskriver händer dock även mig då och då sedan länge, framför allt om man "kladdar" i fältet (skriver fel och raderar). Det är dock enkelt löst genom att bara klicka någonstans utanför inmatningsfältet och sedan börja om så funkar det. För dig verkar det ju vara hela så tiden, ingen aning.

Det kan ju vara skillnad på plattformarna så vid sådana fel är det bra om du anger vilket operativsystem du använder. (I mitt fall Windows och 64-bit versionen av Genney).
(F.d. Waiter)

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-04-11, 12:52:25 PM »
Tack för er återmatning. Jag kör också win 10 64-bit. Jag har aldrig upplevt detta problem tidigare i version 2 eller 3. För min del verkar det kopplat till att jag börjar skriva ett ortsnamn som börjar på bokstaven V, ex. Västra Bön.

Tack för tipset att klicka ur inmatningsfältet och sedan tillbaka och skriva på nytt.

Förhoppningsvis  fixas buggen senare.
« Senast ändrad: 2022-04-11, 12:54:00 PM av KentLJ »

Racksta

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-04-22, 01:46:26 AM »
För min del verkar det kopplat till att jag börjar skriva ett ortsnamn som börjar på bokstaven V, ex. Västra Bön.

Har problem just med platser som börjar på V. Åtminstone i 3:an. Kommer inte ihåg när det började.

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-04-22, 19:03:47 PM »
Det var ju intressant att du också har problem med bokstaven "V". Det kanske finns en koppling till orter som börjar på bokstaven V. Jag har än så länge inte hittat något krångel med andra förstabokstäver.
« Senast ändrad: 2022-04-23, 08:28:51 AM av KentLJ »

Björn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 2022-10-30, 17:45:55 PM »
Samma inmatningsirritation händer mig (Genney 3, inkl nyaste *43), och började när jag provade att ändra hur platser visas (i mitt fall med landskap förkortat till tre bokstäver). Och det verkar gälla vissa begynnelsebokstäver bara...

Problemet försvinner helt när jag ändrar tillbaka till det vanliga (som i mitt fall visar hela landskapet)
« Senast ändrad: 2022-10-30, 17:59:36 PM av Björn »