Författare Ämne: Inuti "Dubblett" hur man sammanfoga fakta man föredrar smidigt  (läst 3002 gånger)

Marcus Nordin

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Hej!

Jag har exporterat en GEDCOM fil från MyHeritage och importerat denna till mitt huvudsläktträd (So far so good..) Vad jag däremot fastnar på är smidigheten i användandet av "Dubbletter"..

Man kan ju som bekant välja vilken av dubbletterna som är "Dominant" (alltså förslagsvis de anor med mest information). Men säg att person 1 "Dominant" fortfarande saknar väsentlig information från person 2 eller vice versa? Kanske kan vara att man föredrar namnet, dödsplatsen, födelsen, fakta osv osv.. Finns det inget smidigt vis (Som med MyHeritage) att välja den faktan som man mest föredrar? Alltså från person 1 och 2? Säg på ett vis att Genney skriver över befintlig fakta UTAN att de hamnar inom kategorin "alternativ dödsplats, födelse yada yada" osv? En simpel fix på detta problemet vore annars att ge användaren behörighet att redigera texten direkt inuti "Sammanfoga" innan man sparar! Tänkte för då slipper man att leta upp personen på nytt igen, eller att komma ihåg vilka ändringar som gjordes när och var?

För är det som ovan blir de en eeextremt massa dubbeljobb! Då man måste böka på och rätta fakta inuti varenda dubblett i evigheten.. Speciellt om man importerat över 1000st som jag har gjort TYVÄRR så blir det hyfsat jobbigt.. Sedan att man dessutom ska komma ihåg vad som ändras vars och när, detta för att få en bra översyn över det hela.. Så om det redan finns en snarlik funktion jag kan ha missat skulle ingen vara gladare än jag att få ta del utav den informationen! Annars får vi istället se detta som ett STARKT önskemål!:)

Tack på förhand och trevlig Midsommar!
« Senast ändrad: 2022-06-24, 12:40:59 PM av Marcus Nordin »

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Inuti "Dubblett" hur man sammanfoga fakta man föredrar smidigt
« Svar #1 skrivet: 2022-09-23, 16:24:11 PM »
Jag har som du sysslat mycket med att lägga ihop träd för olika DNA-matcher när man väl hittat kopplingen mellan dem och tyvärr så har funktionen "sammanfoga" hittills snarare skapat en massa mer arbete än att underlätta.

Förutom det som du säger att de olika personerna som ska sammanfogas kan ha olika uppgifter som man vill ha med så handlar det för mig om vad som händer med deras familjer och anor. Det är *bara* de två personerna som sammanfogas, inte deras släktingar. Därför lämnas man efter sammanfogningen med dubbla partners, uppsättningar barn och en dubbel uppsättning föräldrar, oavsett om de skiljer sig på något sätt eller ej.

Jag har kanske missat någon funktion men för mig har det hittills visat sig vara både enklare och snabbare att ta bort/flytta information och släktingar som man vill ha till den ena personen och sedan radera den andra.
(F.d. Waiter)