Författare Ämne: Recover från Deadbolt  (läst 2557 gånger)

mojsan@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Recover från Deadbolt
« skrivet: 2022-07-07, 16:36:15 PM »
 >:(

Jag har drabbats av deadbolt ransomware och försöker nu rädda vad som räddas kan från min NAS. Vad gäller Genney-filerna så ser det bara ut som bildfiler och några till har blivit krypterade. Bildfilerna kan jag återställa från andra backuper, men jag skulle väldigt gärna försöka rädda min exporterade webbplats och det är en krypterad fil som hindrar mig:

handler.js, finns det nåt sätt att skapa en ny sådan? Vad innehåller den egentligen? Kan jag göra det manuellt eller kanske med en ny instans av Genney och kopiera?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Recover från Deadbolt
« Svar #1 skrivet: 2022-07-07, 17:54:51 PM »
Tråkigt att höra - hoppas det löser sig. Filen innehåller lite script till hjälp för publikationen. Det skapas en ny om du gör en ny publicering..

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-07-07, 19:31:23 PM »
Har du en QNAP?
En bekant till mig råkade också ut för detta gissel. :(

https://www.datormagazin.se/2022/qnap-varnar-for-nya-attacker-med-deadbolt/
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

mojsan@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-07-08, 11:02:11 AM »
Tråkigt att höra - hoppas det löser sig. Filen innehåller lite script till hjälp för publikationen. Det skapas en ny om du gör en ny publicering..

Problemet är att jag i detta läge inte vill göra en ny publicering. Jag vill först försäkra mig om att jag kan rädda den gamla webbpubliceringen, Så frågan är egentligen kan jag skapa en ny handler.js manuellt, kanske genom att hämta filen från en helt annan publicering?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-07-08, 12:40:39 PM »
Det kan du göra.