Författare Ämne: Överföra relevanta media-filer vid GEDCOM-export  (läst 2917 gånger)

bertil T

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Överföra relevanta media-filer vid GEDCOM-export
« skrivet: 2022-08-18, 17:03:21 PM »
Jag vill överföra en delmängd av mitt släktregister, inkl refererade mediafiler, till annan person/dator.
Att skapa en GEDCOM-fil med önskat urval av personer och händelser är inget problem. Men hur överför jag mediafilerna, begränsat till de filer som refereras i GEDCOM-filen?

Det är inte en acceptabel lösning att överföra hela media-mappen med de tusentals filer den innehåller. Jag vill absolut begränsa filmängden till den delmängd som är relevant för mottagaren.

/Bertil Turesson

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Överföra relevanta media-filer vid GEDCOM-export
« Svar #1 skrivet: 2022-08-18, 18:26:23 PM »
Det du skulle kunna göra i nuläget är att exportera gedcom-filen till ett nytt register i Genney. Då ser du vilka filer som används under hantera > media.

bertil T

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-08-18, 19:35:39 PM »

Tack! Bra förslag. Jag noterar då att listan är för varje "instans" av bildfilerna. I praktiken rör det sig om bilder på vapensköldar, vilket innebär att normalt flera personer (i samma ätt) pekar på varje bildfil. Finns möjlighet att reducera listan till en och endast en förekomst av varje filnamn?

Nästa steg vore väl ändå att få listan till en redigerbar fil. Finns kopierings- eller utskriftsmöjlighet? Kanske skulle man då kunna redigera en kommandofil för att t ex batchkopiera filerna till ny mapp.

Det rör sig om såpass många bildfiler (ca 200) att jag drar mig för att kopiera manuellt utifrån läsning av listan i Genney. Men visst är det möjligt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-08-18, 19:51:23 PM »
Du kan slå ihop dubbletter under mer-menyn i hantera > media men i praktiken räcker det ändå med att kopiera en bild - dom pekar väl på samma bildfil?

bertil T

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-08-19, 08:33:13 AM »

Jag hade hittat det menyvalet och tolkade, precis som du skriver, att det borde slå samman "dubletter". Men så kan jag inte få det att fungera. Jag har upprepade gånger exporterat/importerat och kört den funktionen utan att listan på media-filer förändras alls. De multipla förekomsterna ligger kvar.

bertil T

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-08-19, 08:57:29 AM »

Upptäckte så småningom att det också krävdes att "rensa" för att ta bort de förekomster i listan som inte hade någon "användare".
Slutsats: Nu sitter jag med den önskade listan i ett Genney-fönster. Men jag ser ingen möjlighet att få över listan "till någon Windows-applikation". Hittar ingen annan möjlighet att komma vidare än att läsa från listan och manuellt i Windows hantera (exv kopiera till ny mapp) filerna en och en. Det är inte en inbjudande uppgift att manuellt kopiera drygt två hundra filer. Risk också att hela jobbet måste upprepas när jag i framtiden vill uppdatera mottagarens register. Skulle då behöva en möjlighet att se vad som tillkommit sedan förra överföringen.

Jag vill också passa på att fråga hur jag kan undvika att Genney "hänger sig" om jag försöker visualisera en stamtavla med denna persons träd om antalet generationer överstiger ungefär 22 generationer. Jag förmodar att det har att göra med brist på allokerat minnesutrymme för Genney-processen. Jag har någonstans sett hur man startar Genney med mer tilldelat minne. Tacksam för hjälp hur jag åstadkommer det som del av installationen, dvs så att Genney hos mig alltid startas med utökad minnesallokering.