Författare Ämne: Platsregistret i dator nummer två inte samma som i nummer ett  (läst 2967 gånger)

Stefan C

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
Jag håller huvudsakligen på med släktforskningen på min stationära Windowsdator, men vill ibland ha möjlighet att använda min bärbara Mac-dator.
Jag har exporterat alla platser på Windows-datorn till en XML-fil och importerat dessa till Macen. Det är ganska många egendefinierade byar under ett antal olika församlingar.
Av någon anledning blir det dock fel i platsregistret på Macen när jag öppnar släktregistret som finns på OneDrive.
Felet yttrar sig som att det i biografin står helt fel orter (kan vara personer födda i Sverige på 1700-talet som står som födda i USA) och orterna är inte "igenkända" av Genney, dvs de har tre streck framför platsen.

Finns det något sätt att få ett exakt likadant platsregister på båda datorerna?
Jag har provat att installera om Macen från början, men det verkar som att inte allt rensas om man avinstallerar och det kanske är det som spökar? Efter att det blivit fel hjälper det inte att avinstallera eller importera XML-filen med alla platser?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Platsregistret i dator nummer två inte samma som i nummer ett
« Svar #1 skrivet: 2022-09-20, 07:46:29 AM »
För att få en exakt kopia av platsregister kan du säkerhetskopiera platsregistret. Du återställer platsregistret på den andra datorn. Du gör det via hantera > platsregister.

Om du använder systemsäkerhetskopia går det även att få en kopia av platsregistret där.

I kväll kommer det vara ett café om säkerhetskopiering i Facebook-gruppen "Vi som använder Genney släktforskningsprogram".

Stefan C

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Platsregistret i dator nummer två inte samma som i nummer ett
« Svar #2 skrivet: 2022-09-20, 21:25:36 PM »
Ok, tack, det löste problemet!