Författare Ämne: Kartor  (läst 3158 gånger)

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Kartor
« skrivet: 2016-01-14, 19:45:05 PM »
Jag hade trott att det skulle vara hur enkelt som helst att hitta historiska kartor på nätet där man kan se var en viss gård eller åtminstone var det numrerade området i byn/stan ligger där en person har bott. Men icke. Jag har testat både Lantmäteriet och SVAR, där enligt uppgifter miljoner av lantmäteriets kartor ska ha lagts över, men när jag söker på min hemort, eller några av de andra orter som förekommer i min släktutredning, så hittar jag antingen bara 1-2 kartor, nästan alltid från 1900-talet och storskaliga utan detaljer, eller hundratals småkartor som gjorts vid markskiften och bara visar en enda tomt. Vissa av de senare innehåller inte ens en kartbild, utan bara beskrivning av platsen.

Jag är säkert inte ensam om att ha problem med det här, så är det någon som har några bättre sajter för kartor, länkar till bra guider eller själv några bra tips på hur man går tillväga för att hitta kartor med platser och gårdar så posta dem gärna här.
(F.d. Waiter)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Kartor
« Svar #1 skrivet: 2016-01-15, 00:04:50 AM »
Lantmäteriet har massor av historiska kartor; enskiftes-, storskiftes-, lagaskiftes-, och förrättningskartor mm. Man klickar på fliken Kartor och geografisk information överst och sedan på Historiska kartor. Där finns en länk längst ner på sidan. Eller denna direktlänk: https://etjanster.lantmateriet.se/historiskakartor

Man söker sedan på län, kommun och ort för att se urvalet av kartor iinom det fönster som man då zoomar in på. En riktig skatt!

De gamla kartorna är ju inte geokodade, annars hade man gärna önskat möjligheten att se dem i Genney. Men det går ju att trolla lite med 'overlay' i bildredigerinsprogram för att platsbestämma gårdar mm. 
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-01-15, 11:44:20 AM »
Jo, det är nog så att det är jag som får lära mig att använda den sidan. Blir dock en massa pusslande. Jag hade trott att det skulle vara enklare att hitta kompletta kartor över byar med några års/årtiondes mellanrum där man ser hur byn utvecklas och var de olika gårdarna och områden ligger.

Får jobba lite på det.  :)
(F.d. Waiter)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #3 skrivet: 2016-01-16, 10:19:21 AM »
Jag vill inte göra reklam för DISGEN, men de har ju länge jobbat fram bra kartfunktioner. Nu erbjuder de även häradsekonomiska kartan som bakgrund; USB för K, M, L-län finns redan att köpa. Där ingår, förutom DISGEN-anpassade, även grundfilerna och beskrivningarna. Se http://www.dis.se/sv/nyheter/nyheter-fran-dis/350-nya-haeradsekonomiska-kartor.html

Vi hoppas förstås att Genney framöver får liknande möjligheter – även om det förmodligen är en hel del annat som står före i prioriteringskön...
Hans Rosenlund

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-01-19, 13:34:46 PM »
En intressant karta är fornsök från riksantikvarieämbetet:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

salgo60

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Wikitree
« Svar #5 skrivet: 2016-01-19, 21:18:58 PM »
Kanske inte så historiska kartor men....

Pratade med SCB idag och deras kartor "Atlas över Rikets indelningar, 1992 (zip)" som är bra för att hitta alla närliggande församlingar etc. är ok att använda om man anger SCB copyright

* www.scb.se/Kartor/
* Exempel
** Församlingskarta Södermanlands län
** Tätortskarta Jönköpings län

« Senast ändrad: 2016-01-19, 21:22:12 PM av salgo60 »
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-01-21, 07:55:17 AM »
En intressant karta är fornsök från riksantikvarieämbetet:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

En verklig guldgruva för att lokalisera ex. gamla torpgrunder innehållande gamla namnsättningar.
Tack för tipset!
Ulf Widén

salgo60

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Wikitree
« Svar #7 skrivet: 2018-07-27, 21:39:38 PM »
Finns rykten att RAÄ pensionerar fornsök så jag skickade en formel fråga vad som sker se Task T200253
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube

salgo60

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Wikitree
« Svar #8 skrivet: 2018-09-04, 08:30:24 AM »
Testar nu en ny tanke på Wikipedia att länka Historiska kartor enklare hos Lantmäteriet

See test sida TestT203390 med ca. 2000 församlingar. Om ni testar den hör gärna av er om ni får de träffar ni förväntar er...

• Vi tar koordinaten för en församling i WGS 84
  • Konverterar den till SWEREF TM som lantmäteriet vill ha och skapar en "fyrkant"
  • Skapar sedan en sökfråga
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube