Ursäkta sent svar, men min dator är inte vad den borde vara, ny dator beställd.
Försöker förstå hur man skapar och använder grupper, men inte helt lätt, åtminstone inte för mig.
När jag klickar på flaggan "grupper" under "hantera" så får jag upp massor av grupper, och jag har mig veterligen inte skapat grupper, åtminstone inte medvetet, men när jag ser vad det är för grupper, så är det allra först när jag la in en GEDCOM-fil från mitt gamla släktforskarprogram (DISGEN), och sedan är det saker som jag förstår jag skapat när jag hanterat dubbletter och även när jag gjort fel och tagit bort personer ur registret.
Som jag förstår det hela så genererar tydligen en dubblett-hantering, en hopslagning med olika antal bortkopplingar av föräldrar/partners, för jag ser att en hopslagning alltid har minst en bortkoppling av föräldrar/partners med exakt samma tidstämpel.
Varför skapas dessa grupper ?
Är det för att jag skall kunna gå tillbaks till tidigare läge, då jag kanske kommer på att jag gjorde en hopkoppling som visat sig vara fel ?
Så min första fråga blir, kan jag plocka bort dessa grupper, för jag vet ej vad jag kan ha för nytta av dom, om jag är säker på att hopslagningen är korrekt ?
Skapade en grupp som heter USA, och markerade en person och sparade det, och jag ser att den är ibockad, även om jag går till en annan person och tillbaks, så är den ibockad, men jag ser ingen reaktion i personrutan i trädet.
Du nämnde nåt om att färglägga grupperna, och jag hittar inget ställe jag kan färglägga grupperna på.
Help:en var lite för knapphändig för mig.