Författare Ämne: Egna synliga minnesanteckningar  (läst 3970 gånger)

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Egna synliga minnesanteckningar
« skrivet: 2022-11-01, 16:45:36 PM »
Jag har använt både namnfältet och födelseorts-fältet till att lägga minnesanteckningar, som tex. att dom stack till USA + vilket år dom stack, även att barnen dog så tidigt att dom inte kunnat få barn, även att dom varit ogifta och inte skaffat några barn.

Allt detta för att underlätta för mig att jag inte behöver titta längre på den grenen.

Nu har jag fått upp ögonen för DISBYT, och då har jag skickat in min GEDCOM-fil till en representant som skickat flera filer tillbaks, och bland annat en av dessa filer innehåller alla syntax-fel som då blivit att jag fört in "störande" objekt i dessa fält, och nu har jag ett digert jobb att rätta till detta, då jag har fått ihop snart 17 000 namn i min släktforskning.

Jag vill alltså kunna anteckna något som syns direkt i dom boxar med infon om namn, födelse, och socken, det tar alldeles för lång tid att gå in i anteckningarna för varje delbit i inmatningen för att ta reda på om jag är "färdig" med den personen.

Vidare kommer det säkert dyka upp saker man vill se direkt i framtiden när forskningen ändrar inriktning av diverse anledningar.

Kanske att man kan få med en enda bokstav, nånstans i ytterkanten av boxen som man då har koll på att just den bokstaven betyder, "död innan fertil ålder" som ett exempel.

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Egna synliga minnesanteckningar
« Svar #1 skrivet: 2022-11-15, 16:29:47 PM »
Var det ingen som hade några förslag ?
Jag vill alltså se direkt i boxen vad jag vill anteckna för att underlätta för min forskning. Vill slippa att gå in i anteckningarna, då det tar onödigt lång tid.

Antingen att man drar muspekaren över boxen och ser vad man antecknat, eller ännu bättre att bara lägga in en bokstav eller 2 för att göra en egen "kodavläsare" för vad den bokstaven eller bokstavskombinationen skall betyda, och det skall då inte störa "syntaxen" i DISBYT, och det viktigaste är att det syns direkt i boxen.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-11-15, 18:42:28 PM »
Du kan använda dig av grupper. Jag har skapat en grupp, Emigrerat, där jag lägger till alla emigranter.
Vad du sedan kan göra är att varje gång du startat upp Genney så kan du färglägga alla i den gruppen.

Det är kanske inte vad du tänkt dig men något annat kan jag inte komma på.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-11-24, 09:15:44 AM »
Ursäkta sent svar, men min dator är inte vad den borde vara, ny dator beställd.

Försöker förstå hur man skapar och använder grupper, men inte helt lätt, åtminstone inte för mig.
När jag klickar på flaggan "grupper" under "hantera" så får jag upp massor av grupper, och jag har mig veterligen inte skapat grupper, åtminstone inte medvetet, men när jag ser vad det är för grupper, så är det allra först när jag la in en GEDCOM-fil från mitt gamla släktforskarprogram (DISGEN), och sedan är det saker som jag förstår jag skapat när jag hanterat dubbletter och även när jag gjort fel och tagit bort personer ur registret.

Som jag förstår det hela så genererar tydligen en dubblett-hantering, en hopslagning med olika antal bortkopplingar av föräldrar/partners, för jag ser att en hopslagning alltid har minst en bortkoppling av föräldrar/partners med exakt samma tidstämpel.

Varför skapas dessa grupper ?
Är det för att jag skall kunna gå tillbaks till tidigare läge, då jag kanske kommer på att jag gjorde en hopkoppling som visat sig vara fel ?

Så min första fråga blir, kan jag plocka bort dessa grupper, för jag vet ej vad jag kan ha för nytta av dom, om jag är säker på att hopslagningen är korrekt ?

Skapade en grupp som heter USA, och markerade en person och sparade det, och jag ser att den är ibockad, även om jag går till en annan person och tillbaks, så är den ibockad, men jag ser ingen reaktion i personrutan i trädet.

Du nämnde nåt om att färglägga grupperna, och jag hittar inget ställe jag kan färglägga grupperna på.
Help:en var lite för knapphändig för mig.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-11-24, 15:53:50 PM »
Ja du kan ta bort de automatskapade grupperna som dyker upp under "Grupper". Jag har ännu inte hittat någon anledning till att behålla dem.

Om du vill färglägga grupper så välj att visa personlista under Huvudmenyn. Därefter väljer du "Sök" och den grupp personer du vill visa i personlistan. Längst ner under personlistan finns ett antal ikoner bl.a. "Färglägg" där du kan välja färg för alla personer som ingår i gruppen. Färgen ligger kvar så länge som Genney är igång.

Om du söker på färglägg grupper i forumet så får du upp ytterligare ett antal svar på din fråga.
« Senast ändrad: 2022-11-24, 15:57:26 PM av KentLJ »

ipahlm45

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-11-26, 16:11:53 PM »
Hej. Jag använder yrke för att det är det enda som syns i personrutan vad jag har förstått, om en person har emigrerat så skriver jag emigrerat till Amerika.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-11-26, 18:17:33 PM »
Jag har lagt till alla emigranter till en skapad grupp emigranter. Sedan söker jag alla som finns i gruppen emigranter och ger dem en egen färg.
När man sedan flyttar sig runt i sitt släktträd ser man direkt på färgen om det är en emigrant. Det är ju upp till en själv hur man vill utnyttja de möjliga alternativen.

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-11-28, 11:18:55 AM »
Härligt med input, det tackar jag för, skall kolla av detta och se vad som passar mig bäst, just nu mycket med annat här i livet, trots att man är pensionär, så min far hade nog rätt när han sa att han hade aldrig så mycket att göra som när han blev pensionär, han är numera död, men kanske han släktforskar på den plats han nu kom till.

Tackar er allihop