Författare Ämne: Tjänstefolk  (läst 3313 gånger)

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Tjänstefolk
« skrivet: 2022-11-11, 22:48:29 PM »
Udda ämne??

Mitt ärende lär väl inte va av den mest prioriterade arten men skulle väl ändå kunna va lite smått intressant.
Förr i tiden så var det väldans vanligt med tjänstefolk, både på landsbygden och i dom finare kretsarna i städerna.  Finns det nått smidigt och smart sätt att registrera alla dessa, som även kunde vara mina/våra släktingar, så att man på ett tydligt sätt kan se hur dom flyttade omkring samt vilka som trotts allt var mina släktingar. Drängar och pigor var ju inte sällan titeln på familjens barn som dessutom ganska tidigt fick söka sig ut i världen som tjänstefolk när kraven ställdes på att dom skulle klara sig själva.
Hur gör ni?

Hälsningar Håkan

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Tjänstefolk
« Svar #1 skrivet: 2022-11-13, 20:03:43 PM »
Jag förstår inte riktigt din fråga.
Jag registrerar alla mina släktingar vare sig de är drängar, pigor, smeder, gruvarbetare, hemmansägare osv.
Jag följer dom även i husförhörslängder och församlingsböcker och anger ny bosättning när de flyttar.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-11-13, 22:27:31 PM »
Allt tjänstefolk var inte släktingar. Det kan ju faktisk vara intressant att se mönster i hur folk rörde/förflyttade sig ÄVEN om dom inte var mina f.d. släktingar. Jag inser att detta kanske inte är av intresse för den breda släktforskarmassan utan undrar bara hur man skulle kunna hålla lite koll på dom.

Hälsn. Håkan

stefanhaa

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-01-28, 16:14:15 PM »
Hej!

Det där skulle vara intressant för mig också, ur ett liknande hänseende, då jag vill koppla ihop personer med andra personer (som ej är släkt) och även organisationer. Jag föreslog det till Digital Arkiv, men det hamnade inte på top-10 prio direkt  :-)

Just nu håller jag på och hjälper en släkting med sin anfader som var dragon i Nylands och Tavastehus dragonregemente. Nu känner jag att det vore trevligt att bokföra de andra dragonerna medans man håller på i arkivtexten och varför inte även officerarna, då jag har ett militärhistoriskt intresse.

Lösningen på detta är att använda grafdatabaser (t.ex. Neo4j) eller liknande analysprogram (t.ex. Maltego), så kan man länka noderna hur man vill. Men dessa lösningar har en högre tröskel och baseras mycket på import av CSV-filer. Fördelen med de olika släktforskarprogrammen som finns är att de har ganska bra användargränssnitt.

Mitt önskan är att användaren själv kan skapa en egendefinierad länk till en person-nod, samt även kunna skapa en egendefinierad nod (t.ex. organisation). Det kommer att bli lite vilda västern för den namngivningen och svårt för programmet att skriva några fiffiga funktioner som stöd, men det skulle kunna vara upp till användaren själv att hålla koll på denna del.

Jag har även frågat i2group, om de inte skulle kunna tänka sig en sådan utökning till en mer nerskalad applikation för släktforskare. Deras Analyst's Notebook går på många tiotusentals kronor, så jag tror inte att det är så troligt där heller.

Lite länkar:
https://www.maltego.com/
https://neo4j.com/developer-blog/discover-auradb-free-importing-gedcom-files-and-exploring-genealogy-ancestry-data-as-a-graph/
https://support.i2group.com/s/article/2196

Hälsningar, Stefan

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-01-29, 00:44:58 AM »
Det tog över 2 månader innan nån såg möjligheten/behovet av att få en parallell till släktforskningen där inte bara släktingar är inblandade. Är det möjligen så att allt för många tycker att det är skämmigt att veta hur många pigor, drängar och annat tjänstefolk som våra förfäder "förfogade" över.

Hälsn. Håkan