Om jag nu skall berätta bakgrunden till GEDCOM-filen, så måste vi backa tiden tillbaka till 80-talet då jag var programmerare och producerade stora, viktiga och komplexa program för bland annat Stockholms stad. Jag producerade även mindre, men inte helt oviktiga program som kanske inte skulle användas i allmännyttan, utan mer för husbehov. Mitt bidrag inom släktforskningen var programmet Eken som jag utvecklade i början av 90-talet, då min dåvarande fru var intresserad av släktforskning, men ansåg att mängden av papper och lappar skulle bli henne övermäktig när hon bläddrade i allt filmmaterial. Jo, på den tiden var det filmer, och skärmar med filmspolar på bägge sidor. Eken i sig var ett program byggt i Progress, ett 4GL-språk med relationsdatabas, där jag kunde hantera personer, äktenskap, barn, hfl, vl, dl, fl, månggiften mm och även skapa "grafiska" presentationer på skärm och skrivare över ättlingar och anfäder.
Över 2400 personer registrerades med tillhörande uppgifter från böcker om födelse, död, noteringar, källor för materialet och andra uppgifter. Under mitten av 90-talet avtog intresset och databasen, om inte föll i glömska, så i alla fall i vila, och där har den legat sedan dess.
Nu har dottern börjat intresserat sig för släktforskning och jag inser att mitt egna program inte riktigt lever upp till den nivå som man ställer på dagens program, så då ställdes jag inför två val. Dels att registrera om alla uppgifter, vilket jag snabbt förstod skulle ta flera veckor och dessutom skulle det kunna smyga in fel vid nyregistrering, eller att skriva ett exportprogram i Progress som extraherade alla uppgifter och strukturerade dem enligt GEDCOM 5.5. Jag valde det senare som ni förstår och förutom att det var ruskigt roligt att damma av sina kunskaper, endast tog en begränsad tid i anspråk. Man lärde ju sig även hur man har tänkt när man skapade underlaget för filstrukturen i gedcom.
Så nu är allt överfört och jag har nu köpt en licens för att även prova på de funktioner som inte finns i mitt program, exempelvis internetsökning. Internet var ju inte riktigt lika utbyggt på den tiden som det är nu :-)
/Håkan
[bifogad fil raderad av administratör]