Författare Ämne: Platstolken och import från ArkivDigital  (läst 3449 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Platstolken och import från ArkivDigital
« skrivet: 2022-11-21, 11:56:24 AM »
Jag har börjat använda ADs trädfunktion och är överlycklig över enkelheten att lägga in personer direkt ifrån registerträffarna till trädet, framför allt när man ska göra ett snabbt träd för en DNA-match och försöka hitta en gemensam ana.

Problemet är att all tid man vinner sedan gör förlorad igen när man ska importera trädet till Genney. Jag har redan varit i kontakt med ADs support angående det faktum att de använder *minst* 4 olika format för källor beroende på vilken funktion man använder på deras sajt vilket ställer till en salig röra bland källorna i Genney.

Min fråga här handlar om platstolken. Finns det några inställningar någonstans (Gedcom-version el.dyl.) som gör att Genney kan tolka platserna ifrån AD? Just nu får jag inte en enda plats tolkad automatiskt, och de få som platstolken lyckas tyda med "auto"-funktionen blir fel genom att Genney lägger till en ny ort under orten i platsregistret med samma namn. (Se bifogad bild)

Några tips?

/edit:

Har kommit på i efterhand att Genney så gott som alltid hittar rätt ort om jag högerklickar på platsen i platstolken och väljer "välj" istället för "auto". Den funktionen gör alltså i mina ögon det som Auto borde ha gjort men man måste alltså göra det med en plats i taget.
« Senast ändrad: 2022-11-21, 14:32:05 PM av ÅkeH »
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
SV: Platstolken och import från ArkivDigital
« Svar #1 skrivet: 2022-11-21, 20:20:55 PM »
Vill man att exporten ska följa gedcom-standarden ska man själv skriva in hela platsstrukturen i fältet plats med minsta ort till största separerat med kommatecken, t.ex. Örbäck, Långsele, Västernorrlands län. Alternativt ändrar man bindestreck till komma (om man använder ADs standardnamn i fältet församling) för att det ska bli det rätt då AD exporterar platsfältet + kommatecken + församlingsfältet.

Lägger man till en församling i fältet församling separerar AD församling och län med bindestreck?!

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Platstolken och import från ArkivDigital
« Svar #2 skrivet: 2022-11-22, 16:26:58 PM »
Tack! Ska testa att ändra bindestrecket till ett komma. Alternativet att skriva in allt för hand är dock mycket omständligare än att ändra efter import till Genney.

/edit:
Har man ett flertal händelser på samma plats så måste man alltså ändra alla händelserna enskilt i AD för att importen ska funka. Då är det när allt kommer omkring fortfarande mycket effektivare att korrigera i platstolken i Genney eftersom man då bara behöver korrigera varje plats en gång. Blir väl till att sparka lite på ADs kundtjänst och be dem att hålla sig till Gedcom-formatet vid export.
« Senast ändrad: 2022-11-23, 11:33:20 AM av ÅkeH »
(F.d. Waiter)