Författare Ämne: Källhänvisning  (läst 3063 gånger)

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Källhänvisning
« skrivet: 2016-01-21, 23:15:41 PM »
Hur kopplar jag en händelse till en existerande källhänvisning. Källan får jag upp, men jag kan inte välja källhänvisning (i mitt fall sidnummer).
Skriver jag själv in sidnummer i "Var i källan" skapas en dubblett under källor.
« Senast ändrad: 2016-01-21, 23:45:32 PM av Roadrunner »
Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2030
    • Visa profil
SV: Källhänvisning
« Svar #1 skrivet: 2016-01-22, 10:46:34 AM »
Om du vill välja en existerande hänvisning lägger du till källan först och väljer sedan "Byt till befintlig källhänvisning" från menyn.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-01-22, 11:09:03 AM »
Tack för tipset.
Det skapas dock en hänvisning som får namnet "Ingen uppgift". Hur undviker jag det?
Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-01-22, 13:44:23 PM »
Du måste ange någon uppgift i källhänvisningen.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-01-22, 15:26:01 PM »
Jag får be om ursäkt , men jag förstår inte riktigt nu.
När jag har markerat rätt händelse går jag ner och klickar på +Ny källa, där väljer jag en befintlig källa.
Efter det klickar jag på valet Byt till befintlig källhänvisning i menyn på knappen +Ny källa och där gör jag valet av rätt hänvisning. Allt är frid och fröjd så långt, men går jag in och tittar på  Hantera / Källor har det dessutom skapats en källhänvisning med namnet "Ingen uppgift".
Den skapas i samma ögonblick som jag väljer källa utan att skriva i något i hänvisningsfältet. Det är den "blindposten" som jag funderar på hur jag kan undvika.
Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-01-22, 16:12:50 PM »
Ok, Genney hanterar det så att det du lägger till t.ex. en händelse är en källhänvisning (på samma sätt som du lägger till en källhänvisning i en bok) och källhänvisningen refererar till källan. Och har an då inte angett någon information visas "Igen uppgift". Man skulle kunna tänka att man gör hänvisningen osynlig i hantera > källor och hänvisningar i de fall de inte innehåller någon uppgift.
Fördelen med att separera hänvisningen och källan att om du vill ändra uppgifterna för källan behöver du bara göra det på ett ställe.

[bifogad fil raderad av administratör]

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-01-22, 16:25:06 PM »
Jag har hanterat källor på det viset att jag har registrerat dem först, även hänvisningarna inklusive detaljer till dem. Efter det vill jag koppla händelser till dessa, Det är många händelser som då kan bli kopplade till samma hänvisning.
Ulf Widén