Författare Ämne: Problem med stora träd och CPU och minne  (läst 5464 gånger)

pojsson

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Problem med stora träd och CPU och minne
« skrivet: 2023-01-19, 16:48:04 PM »

Hej  har stött på mer och mer att min dator inte orkar hantera stora träd 55000 och mer.

Genney v3 senaste versionen låser sig och slängs ur från att visas på skärmen några gånger innan den efter några minuter ha återhämtat sig efter att maskinen legat på 100% cpu och 96 % på genney  och med 2400 mb i minne allokerat

Start av Genney kör denna "C:\Program Files\Genney 3\jre1.8.0_181\bin\javaw.exe" -jar -Dsun.java2d.d3d=false -Djava.util.Arrays.useLegacyMergeSort=true -Xms2048M  -Xmx2048M -Dderby.storage.pageSize=8192 "C:\Program Files\Genney 3\genney_3.0-64.jar"

Detta på Windows 10 Pro 64 bit . Makinen är en Lenovo TP 470P  med 8gb minne

Är det Java som spökar med att släppa minne som resulterar i detta under Garbage Collection

Vad mer kan jag göra för att detta inte skall uppträda med dessa träd ?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Problem med stora träd och CPU och minne
« Svar #1 skrivet: 2023-01-19, 17:42:06 PM »
Har svårt att se att det är någon ändring i senaste versionen som skulle orsaka detta.
Har du flera minneskrävande program öppna samtidigt?
Någon speciell vy?
Personlistan framme?

pojsson

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-01-20, 10:32:20 AM »
Nej bara Chrome och ibland Firefox

Detta uppträder mest när man är längre upp i trädet då man försöker ta sig vidare till en person i närheten eller i ett liknande nivå från huvud personen och även när man skalat ner antalet rullande pgm till ett minimum

KiAnKo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-01-29, 00:19:13 AM »
Chrome och Firefox drar mycket minne - speciellt om du har många flikar öppna!

Tex: 50st flikar 2500 MB och 120 flikar 3500 MB...

Tryck samtidigt på CTRL + SHIFT + ESC för att öppna AKTIVITETSHANTERAREN. (Klicka nere till vänster på MER INFORMATION och sortera sedan på MINNE).

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-01-29, 14:17:29 PM »
Jag hade nyligen också problem med att min dator crashade när jag laddat Genney. Jag har över 140000 personer i databasen som jag laddat via import via GEDCOM.
Jag trodde först att det var pga att RAM minnet blev fullt. Så jag uppgraderade från 8Gb till 32Gb. Men när jag gjort det såg jag att min primärpartition (Windows C:-drive) var till 95% full. Alltså installerade jag också i samma uppgradering en ny SSD så att jag kunde utöka primära C:-partitionen till 256 GB. Nu har jag inga problem längre. Jag misstänker att min dator blev instabil eftersom mitt disk-minne blev fullt och mitt virtuella minne (´pagefile´-filen) inte fick plats längre. Kan det vara så att din primärpartition är nästan full?
/Karl-Henrik

pojsson

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-01-30, 22:44:33 PM »
Nej jag har 70Gb kvar av 235gb på en SSD men jag har många kusin giften långt upp i trädet så det blir många som är släkt men många så jag tror processen som räknar ut släktskapet får lite att jobba med där av är det CPU kraften som verkar ta slut först , så någon gång under året blir det nog en ny kraftfull maskin skall se om jag kan uppdatera minnet först .

Det är inget stort problem men det är väldigt irriterande att man behöver vänta när man förflyttar sig mellan två personer långt upp i trädet och ibland orkar man inte vänta utan då slår jag ihjäl java processen och startar upp Genney igen . Jag tror det behövs lite tveak på hur garbage collection skall frigöras

Tack för svaret