Författare Ämne: Flera dubletter har ofrivilligt uppstått när jag tittar på personlistor.  (läst 3940 gånger)

BJ släkt

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Det kommer upp flera  dubbetter på personlistan på ett stort antal personer, vilka misstag har jag gjort för att dett uppstod? När jag markerar sammanställda uppgifter ser jag att vid skift av dubblettnamnen, så  finns skillnad i  hur många uppgifter som finns noterade. Hur tar jag bort alla utom en, rimligen behåller jag den med flest uppgifter.
Om jag högerklickar på namnet kommer frågan "Vill du ta bort personen från registret?".  Tas  alla uppgifter bort om personen, eller  bara den på aktuella  raden?  Kan nämna att  alla rader har varierande ID nummer. Är rätt för  att  sabotera genom experiment.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
Det går inte att svara på vilka misstag du har gjort utan att veta vad du har gjort men spontant låter det som att du antingen importerat samma personer flera gånger eller så har du lagt till nya personer i ditt träd där du borde använt befintliga personer.

Tar du bort en person försvinner alla uppgifter om den personen och alla kopplingar till den personen. Jag skulle istället rekommendera att försöka slå ihop personerna via verktyg > dubbletter.

BJ släkt

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag har börjat testa med utgångspunkt på mig själv, fanns i 2 identiteter. Efter sammanslagningen finns bara en kvar, men mina uppgifter på var dubblerad 2 gånger i släktträdet, vigsel 4 ggr. Jag försöker radera en i taget men hittar inte info  för att lyckas.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil

BJ släkt

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Tackar för instruktionen, jag har ett digert arbete framför mig vad jag förstår, hade hastat på lite väl mycket före sparandet.