Författare Ämne: Mediakatalogen  (läst 4086 gånger)

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Mediakatalogen
« skrivet: 2023-01-27, 18:01:22 PM »
Mitt mediabibliotek är 1,16 Gb stort på grund av olika gamla sammanslagningar av data från MyHeritage och Ancestry.
Det finns alltså en massa bilder som inte används i min ”skarpa” Genneydatabas. Kanske bara en tredjedel av bilderna är kopplade till personer.
Hur gör jag för att rensa bort ovidkommande bilder, som inte är kopplade?
Jag har försökt göra gedcom, som jag läst in under annat namn. Men det ”rensar” inte bland bilderna.
Går jag in manuellt och rensar så får jag vissa personer, där det ska vara bilder men där bildplatsen har rött tvärstreck och ingen bild.
Hur rensar jag upp utan en massa manuellt arbete, så att okopplade bilder kan tas bort?
Tacksam för hjälp.
Lasse
//Lasse

stefanhaa

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Mediakatalogen
« Svar #1 skrivet: 2023-01-29, 12:40:59 PM »
Det närmaste jag kom var att göra en publicering och då ta med alla bilder, som då hamnar i en egen images-katalog.
Tyvärr så blir bilderna föminskade och man kan alltså INTE börja om med dessa bilder i ett nytt rensat mediabibliotek, men man ser åtminstone vilka som är aktiva.

Förslag till Genney: Ta även med originalbilden vid publicering, som läggs i en "original"-katalog.
För publicering kan de förminskade bilderna kan länkas till originalbilden på webbsidan. När användaren klickar på den mindre oläsliga bilden (för den är oftast för liten när det t.ex. gäller utdrag från kyrkböcker) kan man då få upp den stora originalbilden i en ny flik.
För andra ändamål kan detta vara ett sätt att kunna paketera mediabilderna som hör ihop med ett släktträd.

Mvh, Stefan

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-01-31, 09:33:06 AM »
Tack Stefan. Ska prova det du föreslår.
//Lasse

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-02-01, 19:18:18 PM »
Stefan, jag har läst ut personer med bilder till webbgränssnittet.
Allt du nämner stämmer.
Tycker att dit förslag till Genneys utvecklare är bra och borde gå att genomföra.
Håller tummarna för att det blir så i kommande uppgradering!
Administrator Hero Member: Vad säger du om Stefans förslag?
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-02-01, 20:00:45 PM »
Spontant känns det onödigt att belasta servern och uppladdning med för mycket bildmaterial. Däremot är tanken att man ska kunna skapa en mapp med kopior av bilder, som används av de material man exporterar, vid export till gedcom för att enklare få med det vid delning. Vilket borde fungera i ditt fall.

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-02-01, 22:07:53 PM »
Ja, det skulle funka ”klockrent” för mig för att rensa ut ovidkommande bilder. Det finns 3500 bilder i ”media”. Det är bara 1300 som är kopplade till personer i släktträdet.
När tror du att denna modifiering kan implementeras?
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2023-02-06, 10:00:21 AM »
Det handlar nog om Genney 4 och för att förekomma frågan så är planen i slutet på året.

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2023-02-06, 11:36:17 AM »
Tack!
Är tålmodig så jag väntar med glädje!!
Med vänlig hälsning,
Lasse
//Lasse