Författare Ämne: Samma plats flera namn  (läst 4899 gånger)

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Samma plats flera namn
« skrivet: 2023-02-26, 21:59:47 PM »
Hej,
Efter att jag börjat registrera platser i Genney kommer jag med ett förslag. Det är ju så att samma fysiska plats kan har olika namn, och/eller olika stavningar. Då tycker jag det skulle vara till hjälp om man kan ge samma plats (samma koordinater) flera olika namn (alias).
/Karl-Henrik

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Samma plats flera namn
« Svar #1 skrivet: 2023-02-27, 16:01:47 PM »
Du kan ju lägga till platser i platsregistret. Inget hindrar att flera platser delar koordinater.
Du kan även välja att redigera en plats och i Notering skriva in alternativa namn.

Det är liknande bekymmer när byar överförs till andra socknar. Kan också vara till andra kommuner och t.o.m. län.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

kalleryden

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-02-27, 22:21:47 PM »
Hej,
Det är klart att man kan registrera en ort på samma koordinater men med olika namn. Men jag tycker inte det är så elegant. Och det blir oöverskådligt många platser i platsregistret, kanske tiotusentals. Med alias kan man åtminstone minimera till de fysiska orterna, och kanske registrera olika gårdsdelar under samma plats men med olika namn, typ norrgård, södergård etc.
/Karl-Henrik

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-02-28, 09:38:00 AM »
Hur skulle det se ut rent praktiskt tycker du - dvs med inmatning, presentation mm?

kalleryden

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-02-28, 18:29:26 PM »
Hej,
Ja det är en bra fråga, som jag kanske inte tänkt till slut på. Kanske kan man lägga det nya namnet i trädet under huvudnamnet, på samma sätt som man nu kan lägga ett torp eller stuga under en gård. Namnet skulle dock åsyfta till ortsnamn på samma nivå som huvudplatsnamnet. Man skulle kunna åskådligöra med en annan typ av ikon än de nuvarande. Hur skulle den se ut? Kan tänka på en liten pil pekande på huvudnamnet, men det finns säkert bättre/snyggare sätt.
Det alternativa namnet skulle också kunna visas i fönstret uppe till höger i platsregistret före angivandet av koordinaterna, med rubrik alternativt namn eller alias.
Eftersom rubriken här heter 'förslag' så skriver jag gärna det som jag tycker skulle vara intressant till nya funktioner i programmet och kanske som bollplank som kan ge bättre ideer. Ibland kanske jag skriver här innan jag tänkt ut i detalj hur det skulle kunna se ut.
/Karl-Henrik

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-03-01, 08:12:51 AM »
Vet inte om du har sett det men det finns redan äldre namn för vissa församlingar som visas inom parentes i platsregistret, se bild. Man skulle kunna tänka sig att det fältet blev redigerbart och då kunde innehålla andra namn.

kalleryden

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2023-03-02, 10:03:56 AM »
Det ser bra ut. Då ser man direkt vilka alternativa namn som finns.