Författare Ämne: Syskon i visningsläge personuppgifter  (läst 2559 gånger)

Stortorp

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Syskon i visningsläge personuppgifter
« skrivet: 2023-03-16, 22:29:50 PM »
Hej ! Jag har ett önskemål om att kunna se en persons syskon i visningsläget " Sammanställning av personuppgifter " under Biografi rutan. Idag visas uppgifter om Barn, Föräldrar, Född, Döpt, Dödd, Bosatt och många andra uppgifter men ingenting om syskon. Jag hittar heller ingen " Ny händelse " som anger syskon. Jag kan tycka att det är en intressant/viktig uppgift att ha med i en sådan sammanställning. Går detta att lösa på något sätt t.ex genom att lägga till en " Ny händelse ", för syskon.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Syskon i visningsläge personuppgifter
« Svar #1 skrivet: 2023-03-16, 23:14:15 PM »
Du har ju alternativet Faktauppgift där du kan skriva in en egen typ av uppgift. Klicka på + och välj Visa utökad lista så ser du det alternativet. Där kan du t.ex. som faktauppgift skriva Bror eller Syster sa,t datum, plats och källa för dess födelse.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Stortorp

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-03-17, 00:15:11 AM »
Hej ! Tack för tipset, funkar bra.

Stortorp

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-03-17, 10:56:39 AM »
Men det är dock en nödlösning, skulle vilja få det uppställt på samma sätt som Barn dvs en tydlig rubrik " Syskon " och en egen " Ny händelse " . Borde inte vara så fort att få till, det finns idag många olika " Ny händelse " så varför inte en för syskon, de representerar en viktig del av släktforskningen.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-03-17, 13:00:48 PM »
Jag skulle tro att den inte finns med i den Gedcom standard som finns idag så den händelsen följer inte med vid en export av trädet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten