Författare Ämne: Problem med adresser i GEDCOM fil från My Heritage  (läst 3307 gånger)

egmsvenson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Problem med adresser i GEDCOM fil från My Heritage
« skrivet: 2023-05-07, 10:29:01 AM »
Hej!
Håller på att gå över från My Heritage till Genney men har problem med inläsning av adresser till "Biografin" i Genney där jag ju vill kunna följa hur en person flyttat runt.

I My Heritage så anger man adresser i separata fält under "Kontaktinformation" som sedan i GEDCOM filen representeras efter "RESI" tagen som separata taggar, dvs "ADR1", "CITY", "CTRY" etc. Detta innehåll verkar inte Genney hantera utan Genney vill istället ha adressen kommaseparerat i en "PLAC" tag. Så ser det också ut med adressinformationen avseende födelse och död i och med att My Heritage i det fallet lägger hela adressen i ett fält.

Jag försöker med hjälp av ChatGPT och en svärson skriva ett program som manipulerar GEDCOM filen så att jag skapar en PLAC tag med innehållet i de olika adresstagarna i GEDCOM filen kommaseparerat men hart inte lyckats riktigt än. Finns det någon annan lösning på problemet?

egmsvenson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Problem med adresser i GEDCOM fil från My Heritage
« Svar #1 skrivet: 2023-05-07, 11:29:10 AM »
Fick precis en ny GEDCOM fil från min svärson där han och GPT-4 hade förbättrat konverteringen av GEDCOM filen! Nu har alla separata addresstagar under "RESI" tagen ändrats till en kommaseparerat "PLAC" tag vilket gör att biografin kommer in korrekt i Genney. Nu kan jag snar äntligen släppa My Heritage och koncentrera mig på att via adresstolken i Genney få alla platser rätt i mitt träd. Perfekt i och med att (den dyra) årsförnyelsen i My Heritage närmar sig....

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-05-16, 10:26:08 AM »
Ett sånt program vore ju fantastiskt! Kan du dela med dig av resultatet? Jag har ännu inte lärt mig hur man gör för att få ChatGPT att skapa skript (har nog för dåliga grundkunskaper i programmering).

En annan bra grej vore ett skript som kan ändra MyHeritages egendefinierade tagg _UPD (senast ändrad) till något användbart.

Jag har hittills använt sök&ersätt i Notepad++ för att ändra MH:s  ADDR till PLAC och _UPD till FACT (det senare är inte optimalt men det bästa jag kommit på). Men ett skript vore ju väldigt fiffigt.

egmsvenson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-05-20, 15:22:05 PM »
Skall be svärsonen skicka programmet till mig så skall jag se vad jag kan göra! Lite osäker dock på hur man kör det. Det är ett Python script…

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-05-29, 22:50:16 PM »
Med llte tur kan jag och min dotter med förenade krafter lösa problemet (jag förstår lite mer om gedcomfiler, hon lite mer om programmering...)