Författare Ämne: Importera Legacy 9.0 RIN till Genney  (läst 3133 gånger)

Greenlantern81

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Importera Legacy 9.0 RIN till Genney
« skrivet: 2023-06-01, 07:29:55 AM »
Hej!

Har kört en GEDCOM 5.5 import till Genney men lyckas inte få med RIN från Legacy. Legacy ger varje individ ett RIN nummer. detta har jag använt mycket när jag bla. märkt bilder och dokument.
Kan man importera Legacy´s RIN nummer till Genney.
 Misstänker att jag ska köra en import som kanske inte är GEDCOM 5.5 men vad ska jag annars göra för att få in denna data? Kan jag importera över min nuvarande familjefil i Genney då jag redan har lagt till personer?

Kan Genney lägga till individ nr för varje person jag lägger till? Var ser jag isåfall detta? Är det det som kallas Ref. nr?

Tack på förhand!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Importera Legacy 9.0 RIN till Genney
« Svar #1 skrivet: 2023-06-02, 08:42:04 AM »
Genney använder det id som exporteras från det program som gedcom-filen är skapad, om det inte redan finns i Genney, vilket inte behöver vara samma som RIN.

Importerar du en gedcom-fil till existerande register kommer det uppstå dubbletter - bättre då att skapa ett nytt register.

Person id skapas av programmet.

Ref. nr. är en identifierare som du själv skapar och skulle kunna fungera i ditt fall för att kunna koppla dina id i Legacy med personen i Genney om Legacys id inte är samma som i Genney.

Greenlantern81

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-06-02, 12:19:51 PM »
Men hur kopplar jag Legacys RIN nr så att jag kan se det i Genney? Jag kan inte se det någonstans i en profil.
Nu har jag redan börjat arbeta i Genney. Att importera `GEDCOM filen på nytt känns inte aktuellt då jag måste komma ihåg vilken data jag lagt in sen importen.
Finns det något annat sätt att göra det jag vill på?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-06-05, 08:13:39 AM »
Det finns i nuläget inget sätt att se innehållet i RIN i Genney men jag skulle ändra RIN-taggen till REFN i gedcom och sen importera till ett nytt register i Genney. Då kan du se det både i biografin och personlistorna som ett värde för referensnummer.
« Senast ändrad: 2023-06-05, 08:15:22 AM av Administrator »

Greenlantern81

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-06-05, 09:49:10 AM »
Ok, jag förstår.
Problemet är då att jag redan har gjort ändringar och lagt till data i den GEDCOM jag installerade först. Kan man på något sätt slå ihop detta eller måste all min data gå förlorad om jag vill ha in mina RIN nummer? Alltså att jag börjar från början?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-06-07, 07:53:42 AM »
Hur många personer handlar det om som du har ändrat?

Greenlantern81

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2023-06-07, 10:03:07 AM »
Det vet jag inte. Har jobbat några veckor i programmet så det kan vara allt mellan 50 och 200 personer.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2023-06-07, 10:16:54 AM »
Det kan du se - välj huvudmeny > sök > datum > ... ändrade mellan angivna datum.

Om det inte är för stort jobb hade jag övervägt att göra ändringen i gedcom-filen och importera den till ett nytt register och föra in ändringarna i det registret.

Greenlantern81

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2023-06-07, 10:26:02 AM »
Ok. Tack för svar!