Författare Ämne: Ett släktregister på två datorer?  (läst 2544 gånger)

Mcwall

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Ett släktregister på två datorer?
« skrivet: 2023-07-19, 21:22:31 PM »
Jag är ny användare av Genney och har läst en del äldre inlägg om hur man arbetar med ett och samma släktregister på två olika datorer (jag har en stationär och en bärbar Mac). Vilken är den senaste och bästa rekommendationen? Hur går man till väga för att så smidigt och enkelt som möjligt jobba med båda, men inte samtidigt?
« Senast ändrad: 2023-07-20, 10:37:01 AM av Mcwall »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Ett släktregister på två datorer?
« Svar #1 skrivet: 2023-07-20, 10:23:29 AM »
Gör en systemsäkerhetskopia på ena datorn som du återställer på den andra - se till att minst ha med släktregister, platsregister och media.

Eller så gör du som jag tycker är bäst och snabbast. Ha din mediakatalog i molntjänst och länka till den under inställningar > organisation i Genney. Även backup och gedcom läggs med fördel i molnet. Släktregistren bör man dock helst ha lokalt.

Om du har dina media i molnet räcker det med att göra en systemsäkerhetskopia med släktregister och platsregister vilket går mycket fortare än att varje gång kopiera media som normalt tar mycket plats.

Mcwall

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-07-20, 14:52:35 PM »
Okej, tack för snabbt svar. En följdfråga:

Hur länkar man mediakatalogen till iCloud Drive? Sökvägen under Inställningar->Organisation i Genney ser hos mig ut enligt följande: /Users/Homebase/Genney/media. Ska sökvägen ändras på något sätt, eller hur länkar jag media (och även backup och gedcom) till iCloud Drive?

Sedan kan tydligen inte iCloud Drive spegla mappar utan enbart filer. Påverkar det upplägget på något sätt?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-07-20, 15:21:09 PM »
T.ex. /Users/Homebase/Library/Mobile Documents/com~apple~CloudDocs/Genney/media

Mcwall

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-07-20, 15:47:30 PM »
Okej, den nya sökvägen till Genney/media i iCloud Drive är nu inlagd. Tack för hjälpen.  :)

Nu har jag än så länge knappt någonting sparat i media-mappen, så i dagsläget tar det ingen extra tid att säkerhetskopiera hela systemet. Sedan använde jag mig bara av AirDrop för att föra över säkerhetskopian till min bärbara Mac, och sedan återställde jag den där under Arkiv-menyn.

Måste säga att AirDrop är väldigt smidigt om man har två eller flera Mac-enheter. AirDrop gillade dock inte å/ä/ö i namnet, så jag fick ändra till [Namn]slakten. Blir ju en liten annan betydelse då, men det bjuder vi på.  ;D