Författare Ämne: AI inom släktforskning  (läst 6277 gånger)

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
AI inom släktforskning
« skrivet: 2023-09-25, 07:43:53 AM »
Det roliga med släktforskning är väl egentligen själva forskningen och inte det färdiga resultatet även om det faktiskt aldrig blir riktigt färdigt.
Arkivdigital har ju redan gjort det enklare att hitta släktingar genom att de har digitaliserat flera register.
Vad säger du om en app, där du matar in hur många generationer du vill ha med och hur brett du vill ha det.
Sedan skriver du in ditt namn och födelsedata och vips så har du en färdig antavla.
Jag kan tänka mig att det är en verklighet inom tio till tjugo år.
Sedan vill du kanske ha kvar Genney ändå för att läsa in en GedComfil från AI-programmet.
Det bästa vore väl i så fall om Genney kunde bli det AI-programmet.
Skulle vara intressant att höra vad "Genney" tänker om det.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: AI inom släktforskning
« Svar #1 skrivet: 2023-09-25, 09:48:26 AM »
"Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd."

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-09-25, 12:18:45 PM »
Det finns många frågor med AI som inte är lösta som jag kan tänka mig eventuellt berör framtida användning inom släktforskning. En fråga som är aktuell är upphovsrätten till material ett annat är den incestuösa situation som kan uppstå när AI börjar skapa information från redan AI-skapad information och vi vet ju hur olika släktträd med inbyggda fel kopieras mellan personer. Däremot kanske det finns möjligheter inom texttydning eller leta komplexa mönster.

Jag fråga AI själv om saken och hen svarade så här:

"Framtiden för släktforskning tillsammans med artificiell intelligens (AI) är mycket spännande och lovande. AI-teknik har redan börjat påverka och förbättra släktforskning på flera sätt, och det förväntas finnas ännu fler möjligheter och innovationer på detta område. Här är några av de sätt på vilka AI kommer att påverka släktforskningen i framtiden:

Snabbare och mer effektiv dataanalys: AI kan hjälpa till att automatisera och accelerera processen för att hitta och analysera historiska dokument och register. Det kan snabbt skanna och extrahera information från stora volymer av digitaliserade dokument, vilket sparar tid och möjliggör mer omfattande forskning.

Ancestry Prediction: AI kan användas för att förutsäga och föreslå möjliga släktband baserat på tillgänglig information. Genom att analysera DNA-data och genealogiska poster kan AI identifiera potentiella släktingar och hjälpa släktforskare att hitta tidigare okända grenar av sina familjeträd.

Samarbete och databaser: AI kan användas för att koppla samman olika släktforskningsdatabaser och göra det enklare för människor att hitta information om sina förfäder, även om de finns i olika källor eller länder.

Språköversättning och transkription: AI kommer att fortsätta förbättra sin förmåga att översätta och transkribera texter på olika språk, vilket är särskilt användbart för släktforskare som behöver arbeta med dokument på främmande språk.

Bilder och ansiktsigenkänning: AI kan hjälpa till att identifiera personer på gamla fotografier genom ansiktsigenkänningsteknik. Detta kan göra det möjligt att koppla bilder till specifika personer i släktforskningssammanhang.

DNA-analys: AI kommer att spela en allt större roll inom DNA-genealogi. Genom att använda AI-baserade algoritmer kan släktforskare få insikter om sina genetiska rötter och hitta släktingar över hela världen.

Förbättrad sökning och matchning: AI kan hjälpa till att förbättra sökningen och matchningen av släktingar och dokument inom släktforskningssammanhang, vilket gör det enklare att hitta relevanta uppgifter.

Historisk kontext och berättande: AI kan användas för att sammanställa historisk kontext och skapa berättelser kring förfäder och släktingar baserat på tillgänglig information. Detta kan göra släktforskningen mer engagerande och meningsfull.

Det är viktigt att notera att medan AI kan automatisera många aspekter av släktforskning och göra det enklare att hitta information, kommer mänsklig expertis och tolkning fortfarande att vara avgörande. Släktforskare behöver fortfarande granska och verifiera resultat som genereras av AI-system.

Sammanfattningsvis kommer AI att spela en allt viktigare roll inom släktforskning genom att göra processen mer effektiv, tillgänglig och intressant. Det kommer att underlätta för människor att upptäcka sina rötter och förstå sin historia på ett djupare sätt."

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-09-25, 13:37:03 PM »
Tja, jag känner en tillfredställelse när jag själv ser mitt släktträd växa fram. När jag söker och finner föräldrar, barn, syskon mm. Att få mitt träd att växa och sträcka sig längre och längre bak i tiden.
Jag vill göra det själv. Jag vill själv läsa i kyrkböckerna för att hitta uppgifter om mina anor. Leta själv bland alla möjliga källor. Upptäcka nya saker om de som gjort det möjligt att jag finns till idag.

Att låta AI göra det skulle för min del ta bort mycket av glädjen även om man ibland känner en stor frustration när man inte kan hitta det man söker. Desto större är tillfredställelsen när man efter idogt letande hittar de små guldkornen.

Något jag skulle tänka mig att använda AI för är att transkribera riktigt gammal och svårläst text. Men där får jag även bra hjälp i Facebook-gruppen Släktforskning för noviser där det finns hjälpsamma personer som är riktigt duktiga på att tolka gammal text.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-09-25, 18:01:10 PM »
Intressanta synpunkter! Frågan om upphovsrätt diskuteras redan idag. Det gäller väl då främst Ai genererad text och musik. Där anses det att AI i dessa fall läser in massor av copyrightskyddat material bland annat för att kunna leverera ett resultat.
Det är ju upp till mig som släktforskar att se till att de uppgifter som jag registrerat är riktiga och att det finns en tydlig källa. Men med flera tusen namn i mitt register så har jag troligtvis felaktigheter. Det skulle kunna vara en uppgift för AI att kontrollera mitt register.
Det finns ju idag också väldigt mycket material som ej är digitaliserat och som skulle kunna tillföra mycket information till min släktforskning. AI skulle kunna hjälpa mig att hitta för mig ny information när den blir tillgänglig.
Bara några exempel utöver de ni angett i era inlägg.
Ny teknik innebär väl ofta både stora möjligheter och stora risker. I vart fall en förändring av vårt beteende. Se bara vad radio, TV, telefon, mobil och då sociala medier inneburit.
Spännande är det i alla fall.

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-09-25, 21:16:21 PM »
Jag har också undrat på hur AI skulle kunna hjälpa i släktforskningen. Jag har registrerat väldigt många (ca 140000 personer) i mitt närområde och ser hur enkelt det är att utifrån det bygga ett omfångsrikt släktträd för vänner och grannar som kommer från samma/liknande område. Med så många registrerade kan man dessutom utesluta vissa möjliga anor eftersom jag redan vet vad deras öde och familjeförhållande var. Ett 'allomvetande' AI-system som är matat med uppgifter från många släktforskare+ olika register skulle kunna pussla ihop släktträd mycket bättre än jag kan. Dessutom ta hjälp av de som gjort DNA test (vilket jag är skeptisk till pga personlig integritet).
Jag tror att det snart blir enbart de verkligt 'professionella' släktforskarna som kan övertrumfa AI, om våra data hamnar i AI-system.
/Karl-Henrik