Författare Ämne: Manipulera data direkt i databasen och integritet  (läst 3690 gånger)

leif753

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Manipulera data direkt i databasen och integritet
« skrivet: 2023-11-15, 23:29:50 PM »
Jag har kommit igång med att manipulera data direkt i databasen med hjälp av Apache/Derby. Jag kommer att radera ett flertal rader i levnadsbanan.

Jag är lite orolig över dataintegriteten. Jag har ritat ner databas schemat men jag kan ju inte veta om den stämmer. I detta exempel tar jag bort en rad i Event tabellen. Ponera att jag missar att ta bort den relaterade raden i Owner_Event tabellen. Då får jag ju en rad i Owner_Event tabellen som hänger i luften, en "orphan".

Jag provade detta och det var inga problem att starta Genney programmet.

Mina frågor är:
Finns det nåt sätt för mig att verifiera dataintegriteten? Kanske via nåt script eller liknande som finns tillgängligt? Är detta något som kan komma att påverka funktionaliteten i Genny? Kommer jag att kunna stöta på problem framöver när jag använder UI:t? Kan det vara så att enda nackdelen är prestanda problem (då menar jag att man har tusentals "orphans")?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Manipulera data direkt i databasen och integritet
« Svar #1 skrivet: 2023-11-16, 10:40:06 AM »
Har inte allt i huvudet men en händelse kan vara kopplat till olika objekt t.ex. källhänvisningar, media. De bör inte bli problem med att det ligger oanvända referenser men kan inte svära på det.

Kan du inte radera händelserna manuellt då kommer alla referenser tas bort.

leif753

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-11-16, 12:28:53 PM »
Jo det är det som är grejen att en händelse kan vara kopplad till flera tabeller och jag vet ju inte exakt vilka (även om jag tror att jag har hittat alla). Nu vet jag inte vad du menar med "manuellt"? Jovisst kan jag göra en join mot tabellerna och se om det finns orphans. Problemet är också att jag inte vet om databas schemat som jag har ritat upp är helt korrekt. Är det möjligt att få en kopia på denna eller är det företagshemligheter? Kanske jag kan skicka in det jag har till någon och den kan verifiera det jag ritat upp?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-11-16, 13:49:17 PM »
Mejla det till Genneys mejl.