Jag kör Slå ihop-funktionen under Hantera -> Källor. Då slås alla identiska källhänvisningar för respektive Källa i HELA Registret ihop. Jag har alltså ingen möjlighet att bara välja en Källa att Slå ihop.
Det skulle ju vara önskvärt ett det gick att göra.
Håller med om att det vore bra.
Och hur separerar jag ut en person till en unik källhänvisning om jag vill göra en ändring i källan bara för den personen?
Om du menar att du vill ha en källhänvisning för en person som skiljer sig från en sammanslagen hänvisning kan du kopiera den och göra ändringar i den och radera den sammanslagna.
Som Slå ihop-funktionen fungerar nu så tycker jag det verkar som att den inte är användbar. Vad är vitsen att slå ihop källhänvisningar?
En anledning kan vara att du kan ändra värden för flera användare av en hänvisning på en gång en annan kan vara att du får en bättre överblick. Om flera hänvisningar har samma värden kan de i praktiken vara samma objekt. Möjligheten att slå ihop hänvisningarna är ett aktivt val, dvs. inte möjligt som standard, som kanske få kommer att använda och det är möjligt att den är onödig.
Har man slagit ihop sina källhänvisningar och vill ha dom separerade igen kan man exportera registret och importera till ett nytt register.