Författare Ämne: Lömska källhänvisningar  (läst 16987 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Lömska källhänvisningar
« Svar #15 skrivet: 2016-07-05, 13:14:32 PM »
Jag bumpar upp den här tråden...

I tidigare kommentarer i den här tråden så nämner Hans att han hoppas att version 1.1 som då ska släppas snart ska ha en säkrare hantering av källor och källhänvisningar.
Sen dess har ju 1.1 kommit och jag ser fortfarande en hel del konstigheter med källhanteringen...inte minst vad beträffar funktionen Slå ihop.

Jag kör Slå ihop-funktionen under Hantera -> Källor. Då slås alla identiska källhänvisningar för respektive Källa i HELA Registret ihop. Jag har alltså ingen möjlighet att bara välja en Källa att Slå ihop.
Det skulle ju vara önskvärt ett det gick att göra.

Nu kommer det egentliga problemet som egentligen har att göra med att man har flera personer under samma källhänvisning efter en Slå ihop.

Om jag någon gång efter en Slå ihop skulle stöta på en person som har källhänvisningar (där det finns flera personer) och vill justera informationen för personens källa så kommer den justeringen, som jag vill och tror bara ska slå på den personen, slå även för alla under den källhänvisningen.

Det är väl i och för sig logiskt att alla personer ändras eftersom dom ligger under samma hänvisning. En källhänvisning är ju identisk.

Men rent praktiskt är det nog i längden i princip omöjligt att hålla reda på detta och därmed justera bara en persons källuppgifter utan att inse att andra personer också ändras. Har man kört Slå ihop så måste man innan varje redigering av källupgifter kolla att det inte finns flera personer under källhänvisningen.

Och hur separerar jag ut en person till en unik källhänvisning om jag vill göra en ändring i källan bara för den personen?

Min släkt verkar ha samma upplägg med källhänvisningar men där finns ingen Slå ihop-funktion. De enda ställen där det finns två personer i en källhänvisning är för Vigsel.
Min släkt kan däremot visa alla som använder källan vilket inte Genney kan.

Som Slå ihop-funktionen fungerar nu så tycker jag det verkar som att den inte är användbar. Vad är vitsen att slå ihop källhänvisningar?

Tillägg: Nu upptäckte jag att om en Källhänvisning har flera Användare så går det inte att ändra källan i Händelsen. Den är låst.

« Senast ändrad: 2016-07-05, 13:28:52 PM av LiD »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2016-07-05, 15:46:37 PM »
Jag kör Slå ihop-funktionen under Hantera -> Källor. Då slås alla identiska källhänvisningar för respektive Källa i HELA Registret ihop. Jag har alltså ingen möjlighet att bara välja en Källa att Slå ihop.
Det skulle ju vara önskvärt ett det gick att göra.
Håller med om att det vore bra.

Och hur separerar jag ut en person till en unik källhänvisning om jag vill göra en ändring i källan bara för den personen?
Om du menar att du vill ha en källhänvisning för en person som skiljer sig från en sammanslagen hänvisning kan du kopiera den och göra ändringar i den och radera den sammanslagna.

Som Slå ihop-funktionen fungerar nu så tycker jag det verkar som att den inte är användbar. Vad är vitsen att slå ihop källhänvisningar?
En anledning kan vara att du kan ändra värden för flera användare av en hänvisning på en gång en annan kan vara att du får en bättre överblick. Om flera hänvisningar har samma värden kan de i praktiken vara samma objekt. Möjligheten att slå ihop hänvisningarna är ett aktivt val, dvs. inte möjligt som standard, som kanske få kommer att använda och det är möjligt att den är onödig.

Har man slagit ihop sina källhänvisningar och vill ha dom separerade igen kan man exportera registret och importera till ett nytt register.

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2016-07-06, 10:18:19 AM »
Om du menar att du vill ha en källhänvisning för en person som skiljer sig från en sammanslagen hänvisning kan du kopiera den och göra ändringar i den och radera den sammanslagna.

Det fungerar på händelser som man kan kopiera och ha flera av t.ex. Bosatt. För händelser som man bara kan ha en av, t.ex. Födelse och Död mfl. så fungerar det inte 100%. Det går att kopiera Födelse-händelsen men kopian lägger sig över originalet i Levnadsbanan. Man kan alltså inte radera den gamla.
Ändrar man i den kopierade händelsen så hamnar den mycket riktigt i en unik separerad källhänvisning i Hantera-Källor. Men den gamla händelsen finns fortfarande kvar i den oseparerade källhänvisningen. Hur man får bort den vet jag inte. Slå ihop eller
omstart av Genney hjälper inte.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2016-07-06, 11:27:36 AM »
Men det räcker väl om du kopierar källhänvisningen?

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2016-07-06, 11:59:49 AM »
Men det räcker väl om du kopierar källhänvisningen?

Ok det går att kopiera källhänvisningen. Visste inte det. Då funkar det-