Författare Ämne: Släktkalkylatorn fungerar inte  (läst 3316 gånger)

Bogrenskan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Släktkalkylatorn fungerar inte
« skrivet: 2023-12-29, 13:53:04 PM »
När jag ska titta på släktskap blir det bara en ring som som snurrar (tänker).
Spelar ingen roll om jag kör 2 avlägsna släktingar eller om jag väljer så nära som 3 generationer bort.
Närmare än så tycks fungera bra ibland, men inte alls ibland.
Vad göra?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Släktkalkylatorn fungerar inte
« Svar #1 skrivet: 2023-12-29, 18:56:49 PM »
Låter märkligt. Är du säker på att du matar in rätt personer och att båda finns i registret?
Jag har då aldrig råkat ut för det fenomenet och jag har använt släktkalkylatorn otaliga gånger då jag forskar i ett område där familjerna funnits i minst 8-10 generationer så att det blir giftemål med avlägsna släktingar och ibland så nära som kusiner sker ofta.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Bogrenskan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-01-17, 14:03:33 PM »
Svar ja. Händer inget om jag lägger in mig själv   och söker släktskap till min farfar.. 

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-01-17, 15:20:55 PM »
Märkligt är det. Har inte heller sett någon annan med samma problem.
Mitt bästa tips är att du gör en felanmälan inifrån Genney. De får de även med lite extra info som kan hjälpa till att lösa ditt problem.
Du gör felanmälan via Synpunkter i Huvudmenyn.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-02-03, 13:16:31 PM »
Jag har haft problem med det. Det verkar bero på att databasen är korrupt någonstans, eller att man någonstans råkat få en loop av konstiga släktskap (typ att någon är sin egen farfarsfar eller så).

I bästa fall hittar jag var det är knasigt (det berör sannolikt någon eller några personer i just det släktskapet), då får man trassla ut konstiga familjeband eller om databasen är korrupt, notera informationen, radera personerna och lägga till dem på nytt. Nästa tricks är att exportera hela databasen som gedcom och importera den på nytt, det brukar lösa det mesta...