Författare Ämne: Platstolken och platsregistret  (läst 10557 gånger)

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
Platstolken och platsregistret
« skrivet: 2024-01-16, 11:01:11 AM »
För många år sedan bytte jag från MinSläkt till Genney. Jag har en längre tid haft hundratals platser ostrukturerade i Platsregistret. Efter några veckors jobb så har jag gjort dem klara.
Jag har åtminstone tre förslag när det gäller detta. I Platsregistret när du väljer ny, så skall fokus ligga på "Namn". Jag har många gånger börjat skriva och när jag sedan tittar upp så har inget hänt. Är det inte trots allt namnet som man letar efter och har i huvudet?
I Platstolken, när jag trycker Välj, så vore det bra om det i sökfältet klistras in ett sökbegrepp som består av tecknen fram till första kommatecknet. Som det är nu så klistras det in ett sökbegrepp som består av tecknen fram till första blanktecknet. Om jag till exempel söker efter "Södra Boulevarden", så kommer Södra upp i sökrutan. Det kan vara uppemot 30-40-50 stycken. Hade Södra Boulevarden kommit upp i stället så hade det kanske blivit 1-2-3 stycken i stället. Visst jag kan skriva in Boulevarden efter Södra men...
I platstolken vore det bra om man kunde markera plats och kopiera. Detta skulle underlätta då man går till Lantmäteriets karta för att söka en plats.

Och! Många platser har jag under Anmärkning skrivit Ungefärlig eller Mycket ungefärlig på för den finns inte på Lantmäteriets karta. Skulle jag använda Historiska kartor eller Googla så skulle det på min gravsten stå "Under denna sten vilar en man som in i det sista slet med att få ordning på sitt platsregister men han hann inte ens halvvägs".
Kunde inte Genney i sitt Forum kunna ha ett som heter (historiska) platser. Alltså platser som inte finns på Lantmäteriets karta. Där kunde man ställa en fråga och förhoppningsvis få svar.
Kanske är det bara jag som inte har haft ordning på Platsregistret. Kom gärna med synpunkter eller mothugg

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Platstolken och platsregistret
« Svar #1 skrivet: 2024-01-16, 12:35:12 PM »
I bland är det ju små byar eller gårdar som bara lever en kortare stund. Om jag inte hittar dessa på någon karta så låter jag församlingen stå som plats och sedan skriver jag namnet på byn eller gården under Adress.

I bland har man tur och hittar dessa i ortnamnsregistret.  https://ortnamnsregistret.isof.se/place-names
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-01-16, 15:02:43 PM »
Hej,
Jag tycker det skulle vara bra om man kunde ha en plats där användare kan ladda upp och utbyta platser för platsregistret.
Jag håller på att registrera platser i Södra Vedbo härad (F-län) och i Ydre härad (E-än). Det är ju onödigt om andra parallellt gör detta arbete som är tidskrävande.
/Karl-Henrik

Farfar

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-01-16, 15:29:50 PM »
I bland är det ju små byar eller gårdar som bara lever en kortare stund. Om jag inte hittar dessa på någon karta så låter jag församlingen stå som plats och sedan skriver jag namnet på byn eller gården under Adress.

I bland har man tur och hittar dessa i ortnamnsregistret.  https://ortnamnsregistret.isof.se/place-names

Det blir nästa steg (någon gång).

Farfar

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-01-16, 15:31:04 PM »
Hej,
Jag tycker det skulle vara bra om man kunde ha en plats där användare kan ladda upp och utbyta platser för platsregistret.
Jag håller på att registrera platser i Södra Vedbo härad (F-län) och i Ydre härad (E-än). Det är ju onödigt om andra parallellt gör detta arbete som är tidskrävande.
/Karl-Henrik
Ungefär vad jag också föreslår.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-01-16, 16:19:43 PM »
Tillvidare går det bra att mejla xml-fil med orter till Genneys mejl så läggs dom upp under nedladdning-

Farfar

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-01-17, 09:22:33 AM »
Tillvidare går det bra att mejla xml-fil med orter till Genneys mejl så läggs dom upp under nedladdning-
Bra!
Vore dessutom käckt om man kunde markera en plats i Platsregistret som klar, med en färg eller flagga kanske. Så att det syns direkt i Platsregistret,

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2024-01-17, 12:05:56 PM »
Hej,
Det infällda kartan vid hanteringen/registreringen i platsregistret är väldigt användbar.
Mig stör det dock att kartan alltid zoomar ut när jag registrerat en plats. Det vore bra om man kunde stänga av denna ändringen av zoomnivån så att zoomläget behålls. Det gäller speciellt när jag försöker hitta och registrera alla platser i en och samma socken.
En annan fråga. Går det att få ytterligare en zoomnivå i lantmäteriets karta eller är denna begränsad? När jag öppnar kartan på riksantikvarieämbetet så går det att zooma ytterligare steg och då kan jag se flera mindre torp och platser.
https://app.raa.se/open/fornsok/
Lagret med sockengränser som man kan visa i den kartan är också till stor hjälp. Så jag brukar ha den öppen parallelt, men det vore bra om det inte vore nödvändigt.
/Karl-Henrik

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2024-02-03, 13:21:19 PM »
Om jag inte hittar en plats (eller inte orkar leta...) händer det att jag lägger dem på samma koordinat som närmaste överordnad plats och gör en notering att de inte ligger exakt rätt.