Jag använder Familysearch.org (FS) i min forskning tillsammans med Legacy Family. Legacy Family (LF) har ett tilläggsprogram som med hjälp av API kan automatiskt befolka en databas i Legacy Family. Från den databasen överför jag med GEDCOM utsnitt av det jag är intresserad av att komplettera Genney med.
Varför använder jag Family Search?
I FS kan man lägga upp dokumenterade träd med källreferenser som är visningsbara för varje person. Ex vis finns bilder av husförhörslängder från Arkiv Digital tillgängliga som stöder att kunna kontrollera att avskriften har skett korrekt. Det går relativt snabbt att skapa ättlingdatabaser man kan behöva för att testa hypoteser för okänd far.
Det skulle vara himla bra om Genney kan implementera Family Searchs API. Och samtidigt häva begränsningar som LF har. Exempelvis att automatiken inte fungerar för överföring av ex vis av noteringar, Bosatt, Yrke osv. Ej heller överförs enskilda källreferenser automatiskt. För att de ska "poppa över" måste man klicka på varje enskild rad och tillhörande källa. GEDCOM filen kan konfigureras så att man kan erhålla en kilckbar länk till FS för varje person som fungerar utmärkt från Genney.