Författare Ämne: Genney på två datorer  (läst 7121 gånger)

LarsEH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Genney på två datorer
« skrivet: 2024-02-22, 11:03:46 AM »
Vad jag förstår ska en Genney 4 licens kunna användas på två olika datorer samtidigt. När jag nu försöker installera Genney nummer två anmodas jag skapa konto (som jag ju redan har) varefter sägs att ett mail ska skickas till min angivna mail-adress (som är samma som för föregående installation), men inget mail uppenbarar sig.
Vad är det som jag missuppfattat/gör fel här?

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Genney på två datorer
« Svar #1 skrivet: 2024-02-22, 11:30:55 AM »
Jag testade detta för ett par månader sen och var tvungen att nollställa licensen här. Uppe till höger ser du en lite "gubbe" klicka på den och logga in. Skrolla ner en bit tills du ser dina licenser. Klicka på nollställ och testa igen.

Jag fixade till en USB sticka med licens och den senaste säkerhetskopian. Kopierade in allt på andra datorn. Startade upp och fixade till licenshanteringen och eventuella sökvägar för gedcom, backup osv. Sen läste jag tillbaks säkerthetskopian. Allt frid och fröjd.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

LarsEH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-02-22, 12:27:12 PM »
Tack för det snabba svaret. Vad händer när man nollar sin licens och varför behöver man göra något sådant?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-02-22, 15:10:56 PM »
Förstår inte vad du menar med skapa konto - låter som det har med hemsidan att göra.

Nollställer licensen gör att du kan koppla andra datorer mot licensen. Licensen kan ha två datorer kopplade mot sig samtidigt.

LarsEH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-02-22, 20:46:46 PM »
Du har helt rätt i att det har med hemsidan att göra. Det första jag gjorde var att försöka flytta exe-filen men den kunde inte startas, antagligen beroende på att den är avsedd för 64-bit medan min andra dator är en 32-bit maskin. Så jag gick till hemsidan för att försöka ladda ned en 32-bits version, antagande att Genney självt skulle välja version beroende på målsystemet. Härav "skapa konto". Genney upplevde mig kanske som en ny användare. Så till fråga 1: finns Genney 4 i 32-bits version, och 2: om den finns, hur få den nerladdad?

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-02-22, 21:11:55 PM »
Klicka på Nedladdning högst upp på den här sidan. Där hittar du 32-bit version 4. Bara att ladda ner och sen installera.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

LarsEH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-02-29, 19:18:19 PM »
Hemma efter en veckas bortavaro. Genney tycks vara ett utmärkt program för släktforskning. Nu har jag erfarit att också detta forum är synnerligen bra att luta sig emot under de första stapplande användarstegen. Tack ni som hjälpt till här!  :)

KiAnKo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2024-03-25, 07:17:49 AM »
... antagligen beroende på att den är avsedd för 64-bit medan min andra dator är en 32-bit maskin.  ...

Varför har du en dator med 32bit? Finns det någon orsak till att du vill köra 32-bit? Alla nya datorer sedan 2014 har sålts med 64-bit...
Hur mycket RAM-minne har datorn tex?

LarsEH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2024-03-25, 16:58:07 PM »
Förklaringen är mycket enkel, jag råkar ha en äldre HP laptop som är 32-bit. Den används på annan plats än hemma, där jag kör en 64-bits PC. När jag är hemma ligger båda maskinerna i samma nätverk så överkopiering av databasen är snabbt gjort.
Den här gamla HPn räcker alldeles bra till för Genney4 och också för Riksarkivet etc etc.
HPn har 2.5 GB minne och den stationära 4 GB. Båda kör Windows 7 eftersom jag inte alls är vän med W10 och än mindre med W11. Nästa steg blir väl Linux...