Författare Ämne: Ibland omöjligt sätta huvudperson  (läst 2954 gånger)

LarsEH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Ibland omöjligt sätta huvudperson
« skrivet: 2024-03-14, 16:39:29 PM »
Använder Genney 4.0 och märker att ibland är en person gråmarkerad i fältet "sätt som huvudperson", dvs kan inte sättas som huvudperson. Sätter jag t. ex. ett syskon som huvudperson och sedan går tillbaka till den första personen är fältet nu svart och huvudperson kan sättas. Är detta en bugg eller någon funktion jag inte förstår?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Ibland omöjligt sätta huvudperson
« Svar #1 skrivet: 2024-03-14, 18:15:01 PM »
Vet inte om jag förstår rätt men är inte personen redan huvudperson om valet inte finns?

LarsEH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-03-15, 13:21:58 PM »
Det är nog helt som du skriver, problemet tycks vara att man inte direkt kan se vem som faktiskt är huvudperson. Då kan det bli förvirring när man också via dubbelklick mer eller mindre ofrivilligt kan sätta någon som huvudperson. Borde inte huvudperson på något sätt indikeras i graferna?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-03-15, 13:44:55 PM »
Huvudpersonen är den person son varje tavla utgår ifrån.

LarsEH

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-03-15, 18:35:03 PM »
jo, så långt är det klart, men hur kan man veta vem som är huvudperson i anor- eller ättlingraferna? Man kan klicka och svartmarkera någon annan person för t ex införande av födelseplats utan att personen är huvudperson. Då ser alla andra andra rutor likadana ut. Kunde kanske huvudpersonen markeras på något sätt i sin ruta?