Hej Lars
Jag antar att du också sitter med en stor skärm (i mitt fall 40" och 4k) och då håller jag med dig. Det vore bra om storleken på fönstret anpassades till hur stort huvudfönstret är - eller en möjlighet att vällja storlek under inställningar. Jag förstår att alla inte har så stor skärm och för att det ska vara hanterligt har utvecklaren valt den mindre storleken.
Det finns dock en möjlighet att gå förbi detta problem och det är att istället öppna/använda kartan i nedkanten av platsregistret. Man kan även i den kopiera koordinaterna och behöver då inte öppna och åter stänga kartfönstret för varje ny plats. När den här kartan startas är den i 'brevlådeformat' i nederdelen av platsregisterfönstret men man kan öka dess storlek genom att dra skiljelinjen till platsregistret uppåt.
En sak som stört mig är att för varje gång man registrerat en plats så zoomar kartan ut. Det är obekvämt om man försöker registrera många mindre gårdar/orter i samma socken.
Jag har ett annat problem och det är att Lantmäteriets karta oftast har väldigt långsam 'latens'. Ibland kan det ta minuter innan jag åter har zoomat in och kan kopiera koordinaterna till platsregistret. Detta problem finns inte på Openstreetmap, men där finns ju mina platser sällan inlagda. Vet inte om det beror på min uppkoppling, men om jag öppnar Lantmäteriets karta i min webbläsare så ser jag inte det här problemet. Någon annan med samma problem?
/Karl-Henrik
Faktiskt så kör jag mest på en laptop med 1920x1080 och med 125% scale (skala) och Windows 10/11
Själva Genney fönstret kör jag maximerat och jämfört med det är kartans fönster ändå mycket mindre,
dessutom är det kvadratiskt när det borde ha samma proportioner som skärmen i övrigt.
Det går att dra ut kartfönstret med musen på sidorna men det går inte att maximera det vad jag har sett.
Kartan borde kunna vara 800x600 eller liknande "default", ingen kör mindre upplösning än 1024x768 i dagens läge.
Här har jag ökat storleken på kartan till en mera rimlig och användbar storlek.