Författare Ämne: Genney hänger/står och tuggar sig vid hantering/sammanslagning av platsdubletter  (läst 15377 gånger)

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Hej,

Om det är många personer på en plats så verkar Genney 3/4 inte klara av att slå ihop platsdubletter där det finns många personer, utan står och tuggar i många timmar <10 timmar innan man måste avbryta. För platser med färre personer så fungerar det. Antingen håller inte minneshanteringen eller så är det en bugg. Jag har 32 Gbyte i internminne, så det borde inte vara ett problem. Vad göra?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
Har du provat att öka minnestilldelningen enligt hjälpen?

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hej,

Jag tror inte det - var gör man det?

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Ok. Nu har jag gjort det - ökade gånger fem från 2048 till 10240. Det hjälper inte. Uppfattar det som att Java smäller. Tog två bilder på hur applikationen bara står och tuggar - den ena i början och den andra från det att jag har minskt storleken på fönstret - då blir det svart.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Testa med att radera Genney4.props (ta en kopia först) om det kanske hjälper. Starta Genney och testa det du håller på med (tror du får kolla alla sökvägar är rätt efter att du har tagit bort .props filen. Värt ett försök.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Hur många personer rör det som om när det inte fungerar?

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hej,

Jag vet inte exakt. Det handlar om att koppla ett platsnamn, Nordingrå, till det som finns i systemet. Det kanske finns några tusen personer som har det platsnamnet. Totalt antal personer i databasen ligger på ca 106 000.

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Testa med att radera Genney4.props (ta en kopia först) om det kanske hjälper. Starta Genney och testa det du håller på med (tror du får kolla alla sökvägar är rätt efter att du har tagit bort .props filen. Värt ett försök.

Vad är den filen till för och vad händer om jag tar bort den?

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hej,

Jag vet inte exakt. Det handlar om att koppla ett platsnamn, Nordingrå, till det som finns i systemet. Det kanske finns några tusen personer som har det platsnamnet. Totalt antal personer i databasen ligger på ca 106 000.

Om vi räknar högt och tar höjd för ca 20000 personer - jag har hela Nordingrå socken inlagd i databasen.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil

Vad är den filen till för och vad händer om jag tar bort den?

Allt som du har ställt in i Genney (tror jag), sökvägar, fonter. När jag hade problem i början av Genney för Linux blev jag tipsad om att ta bort .props filen (ta en kopia först) för att lösa vissa problem, som att det inte startade, bara stog och tuggade i all evighet. Vet inte om det löser ditt problem, men kan vara värt ett försök, eller så är det nåt knas med platsregistret kanske. Men du har ju hjälp proffset, så låt det vara så länge.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Hur mycket minne allokerar Genney i aktivitetshanteraren när du försöker utföra det som orsakar hängningen?

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hur mycket minne allokerar Genney i aktivitetshanteraren när du försöker utföra det som orsakar hängningen?
Jag tog några skärmbilder.
När jag först väljer "Nordingrå" så tar det ett tag innan den blir valbar platsregistret (den har tillfälligt fryst). Efter några minuter släpper detta och jag kan välja Nordingrå i Platsregistret. När jag har valt och klickat i "Välj", så fryser applikationen igen och nu tills vidare, dvs mer än 12 timmar, varefter jag bryter.
Jag laddar upp 5 skärmbilder.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Utifrån aktivitetshanteraren ser det inte ut som att du lyckats tilldela mer minne. Se till att du kör Genney som administratör när du ändrar startgenvägen i det delade skrivbordet. Sätt värdet till 4096 MB.
« Senast ändrad: 2024-06-06, 06:39:52 AM av Administrator »

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Utifrån aktivitetshanteraren ser det inte ut som att du lyckats tilldela mer minne. Se till att du kör Genney som administratör när du ändrar startgenvägen i det delade skrivbordet. Sätt värdet till 4096 MB.

Jag har nu ändrat värdet igen som admin. Fortfarande samma fel.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
Den sista bilden där man ställer in minneshantering. Den finessen finns inte för Linux. Jag ändrade allt i sökvägen så här:

-jar -Xms8192M -Xmx8192M -Djava.util.Arrays.useLegacyMergeSort=true -Dsun.java2d.pmoffscreen=false -Derby.storage.pageSize=8192 -Djava.library.path=lib /usr/lib/genney-4.0/genney_4.0-64.jar

Jag fläskade till med 8192 och Genney startar med blixtens hastighet. Jag har förvisså bara 6500 i min släktforskning men märkte genast skillnad vid start.
CachyOS KDE + Genney 4.x