Författare Ämne: Genney låser sig vid inmating av plats som börjar på "f"  (läst 5336 gånger)

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Genney låser sig vid inmating av plats som börjar på "f"
« skrivet: 2024-06-09, 08:03:13 AM »
Genney 4.0b8

När jag skall skriva ett namn för en plats och börjar skriva "f" så poppar meddelanderutan:

"Fältet kan inte innehålla fler än sammanlagt 120 bokstäver, siffror och mellanslag. Text som längre kortas automatiskt av i Genney för att förhindra problem vid export till andra släktforskningsprogram."
[bifogar bild]

Meddelande rutna kan inte stängas, varken med OK eller med "stäng-krysset"
Enda sättet är att stänga Java med Genney i aktivitetshanteraren.
[bifogar bild]

Skriver jag in f och snabbt en bokstav till  t ex "fa"går det bra och kan då fortsätta skriva flera bokstäver tills platsen hittas.
[bifogar bild]

Det fungerar att börja med alla andra bokstäver och skriva in dem i vilken takt man vill till platsen hittas

PS
Det saknas ett "är" i texten i meddelanderutan

" ... mellanslag. Text som är längre ..."

DS
« Senast ändrad: 2024-06-10, 09:49:34 AM av leif »

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Genney låser sig vid inmating av plats som börjar på "f"
« Svar #1 skrivet: 2024-06-09, 10:28:02 AM »
Provade att skapa ett helt nytt register.
Skapade bra en person med födelse.
När jag skall mata in platsen på samma sätt och skriver ett "f" så låser sig Genney på samma sätt.

Därav kan det inte vara släktregistret i sig som det är fel på/i.

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Genney låser sig vid inmating av plats som börjar på "f"
« Svar #2 skrivet: 2024-06-10, 09:21:28 AM »
Hittade orsaken

Det var en plats som började så här "F.d. Spritfabriken ......."

platsen var inte använd så jag tog bort den.

Vet ej om totallängden var med än 120 tecken eller om det är "punkten" direkt efter "F" som ställde till det.
punkt i namnen borde inte vara ett problem så det lutar åt att jag hade en oanvänd plats som genererade en längd längre än 120 tecken.

Tyvärr så är 120 tecken gränsen enligt GEDCOM.

När detta händer går det att få Genney att för hindra lagring av sådan plats alternativt att vid sökning ge information om vilken plats som orsakar problemet istället för den generella felmeddelanderutan samt att man inte ska behöva stänga ner Genney via aktivitetshanteraren ?

« Senast ändrad: 2024-06-10, 09:46:39 AM av leif »