Författare Ämne: Delning av T.ex folkräkning...fråga  (läst 9217 gånger)

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Delning av T.ex folkräkning...fråga
« skrivet: 2024-06-24, 21:26:58 PM »
Halloj, kanske jag jobbar fel men.....jag samlar "husförhör" eller som jag tror närmare bestämt Folkräkning, dom kan jag dela med andra individer (som är med på samma räkning). Nu till det jag inte förstår, samma personer finns ju med i ett flertal folkräkningar och när jag delar kan man ju inte se att "tidigare" delad folkräkning finns med. Detta innebär för mig att jag får många likadana folkräkningar. Jag kollar ju bara att personen finns med på den aktuella folkräkningen och delar "glad i hågen" med dom personerna som står i folkräkning utan att manuellt kolla att den finns tidigare. Kan bli väldigt många "samma" på personer, hur löser man det....
Krångligt att förklara gången i det hela med hoppas någon förstår vad jag menar....
Tack på förhand
Kim Bengtsson
Från Göteborg, nu i västerbotten, Bastuträsk,
"forskar" lite på släkten i Göteborg.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Delning av T.ex folkräkning...fråga
« Svar #1 skrivet: 2024-06-25, 21:38:11 PM »
Vad har du för källor? Dvs, var hittar du folkräkningarna? Vad menar du med att du samlar på som?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-06-25, 22:54:49 PM »
Hej o tack, har nog gjort en tankevurpa här, ber att få återkomma när jag börjar förstå lite mer.
Folkräkningarna eller husförhören (kärt barn har många namn...) tar jag via sökning på arkiv digital går via AD in på församlingsboken på respektive person och får där upp familjemedlemmarna vid den aktuella folkräkningen. Kopierar ner genvägen till den sidan och sparar den under "folkräkning" i Genny under personen i fråga. Där har jag möjlighet att "dela" den folkräkningen till dom andra personerna som är med på samma folkräkning, lite smidigt tyckte jag tills det visade sig att det blir några stycken men får jag tänka till lite så kanske det löser sig. Jobbar på det en stund till så får jag återkomma, tack för försöket men det är nog så att jag tänker lite fel....kanske...
Kim Bengtsson

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-06-26, 09:10:55 AM »
Hej,

Så du sparar källanvisningen under Folkräkning i stället för i Biografin? Jag använder inte alls Folkräkning. Har inte upptäckt att det finns faktiskt. För en person/familj lägger jag in källavisning från Riksarkivet delar den anvisningen med all andra familjemedlemmar genom att högerklicka på raden "Bosatt" eller vad man nu kallar den, och klickar sen på dela och bockar i alla personer som lever tillsammans.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-06-26, 17:27:35 PM »
Jo, känns som om att det blir ungefär samma sak, för och nackdelar med det ena eller andra har jag svårt att se, en sak jag skulle vilja få till är att man på något sätt kunde "söka" på vilka familjemedlemmar som är med på respektive "folkräkning" eller "bosatt", så lång har jag inte kommit än....
Hade
Kim Bengtsson

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-06-26, 23:49:52 PM »
hej igen, svarar lite grand på mig själv...
citat: "För en person/familj lägger jag in källavisning från Riksarkivet delar den anvisningen med all andra familjemedlemmar genom att högerklicka på raden "Bosatt" eller vad man nu kallar den, och klickar sen på dela och bockar i alla personer som lever tillsammans." slut citat.
Jag gör ju ungefär så MEN...det går ju inte att få med ALLA som bodde i samma hushåll, väljer man dela så får man bara valen: Far/mor, syskon, maka/e, barn. INTE t.ex barn till syskon eller t.ex oäkta barn. Här faller lite hela grejen med att få saker samlade på ett o samma ställe, eller....alternativet torde bli att manuellt lägga in genvägen till folkräkning/boende på barn till syskon, eller oäkta, betydligt krångligare som jag ser det, någon som har ett bättre förslag på det lilla problemet?
Hade
Kim Bengtsson

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-06-27, 18:41:25 PM »
Det kan ju även förekomma att föräldrar eller svärförldrar eller både och kanske bor på samma gård...i fall den är stor nog.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2024-06-27, 22:16:49 PM »
Exakt och hur gör man då....
Kim B