Författare Ämne: Varför accepteras inte datumformatet???  (läst 12789 gånger)

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Varför accepteras inte datumformatet???
« skrivet: 2024-06-27, 21:58:52 PM »
Varför accepteras inte datumformatet??? i anvisningarna för datumformat står mellan "datum" och "datum"?

Från Göteborg, nu i västerbotten, Bastuträsk,
"forskar" lite på släkten i Göteborg.

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
SV: Varför accepteras inte datumformatet???
« Svar #1 skrivet: 2024-06-27, 22:40:31 PM »
Skriv 2847 - 2883 så blir det automatisk översatt till från 2847 till 2883 i Datum rutan.

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-06-27, 22:51:51 PM »
Ursäkta mig men nu fattar jag ingenting, kan du förklara lite mer utförligt vad du menar?
vad har 2847 och 2883 med årtalen 1848 och 1883 med varandra att göra.....
Dessutom så accepteras inte det formatet heller..f´låt en okunning
Kim B

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-06-28, 07:53:34 AM »
Skriv 1848 (mellanslag) - (mellanslag) 1883

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-06-28, 13:10:20 PM »
Accepteras inte....

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-06-28, 15:09:13 PM »
Ber tusen gånger om ursäkt men....jag hade använt - på "bokstavstangentbordslayouten" använde nu - på det numeriska tangentbordet, å då....funka det, ursäkta besväret men skall det verkligen inte funka på det andra sättet oxå, kan man tycka, skapar ju en del frågetecken!!!
Kim B

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-06-28, 20:39:29 PM »
Jag använder Genney 4 ed win 10 som operativsystem. Det går alldeles utmärkt för mig att skriva in
datumformatet mellan 1847 och 1883. Det accepteras och lyckas man skriva fr många mellanslag så justeras det automatiskt när du sparar.
Jag antar att du tittat under ? bredvid datumfältet, där syns alla möjliga alternativ till att skriva in datum.
Har du fått någon konstig inställning för datumalternativ under Arkiv/inställningar?

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2024-06-28, 22:33:08 PM »
"Har du fått någon konstig inställning för datumalternativ under Arkiv/inställningar?"
Nja känns nog ok där, jag kör iofs Mac versionen, kan vara lite knas där...men som sagt det känns som att det numeriska tangentbordet funkar hjälpligt....nu har jag bara ett par hundra o ändra...
åsså naturligtvis en udda grej, sparar en folkräkning under en person, folkräkning är t.ex mellan 1894 - 1900
Personen som jag sparar folkräkning under är född e.x vis 1896 alltså senare än det första datumet (år) i folkräkningen, då går det inte att spara, programmet säger att födelse är efter angivet datum, jo det är ju det iofs
men personen är ju med på den folkräkning, knepigt, ställer nog till det i vissa sökningar.....
Tack för svar
Kim B

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2024-06-29, 19:20:41 PM »
Jag tycker inte att du bör använda händelsen Folkräkning för uppgifter du hittar i husförhörslängder och församlingsböcker. En folkräkning är en händelse som sker vid en precis tidpunkt och ger en ögonblicksbild av befolkningen. Husförhörslängder och församlingsböcker är kontinuerligt förda över ett antal år eller decennier. De ger alltså ingen ögonblicksbild, utan visar på alla förändringar som skett under given tidsperiod. Som du märker får du problem när du daterar en folkräkning efter den tidperiod som en husförhörslängd är förd, samtidigt som personen i fråga antingen föds eller dör under tiden.

För en person som föds 1890 hände det ju ingenting 1885 bara för att den husförhörslängd han kom att bli införd i som nyfödd började föras då. Likaså för en person som flyttar till en ny församling 1925 hände det ingenting 1922 bara för att församlingsboken han hamnade i började föras då. Inte heller att samma församlingsbok slutar föras 1930 spelar någon roll för honom, om han bara bodde i församlingen i ett år, och alltså flyttade därifrån 1926.

Jag tycker istället att du bör använda händelsen Bosatt, och inte strängt datera händelsen efter husförhörslängdens eller församlingsbokens tidsperiod, utan istället utifrån den period du utifrån källorna kan konstatera att personen varit bosatt på en viss plats.

Det vill säga att om du hittar en person som föds under tiden familjen är förd i en viss husförhörslängd, mata då in hans/hennes födelsedatum som startdatum för Bosatt-händelsen. Bor familjen sedan kvar på samma ställe i nästa husförhörslängd lägger du en källhänvisning dit under samma Bosatt-händelse.

Exempel på när du skulle kunna använda händelsen Folkräkning kan vara när du tittar i en amerikansk folkräkning (US Census), som faktiskt är en folkräkning. Möjligen även när du tittar i mantalslängder.

De händelser du registrerar på personer i ditt släktträd bör alltså spegla faktiska händelser i personens liv.

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2024-06-30, 17:41:43 PM »
Stort tack, finns en del poänger här, måste "smälta" det här och praktiskt prova, Ett litet dilemma jag har (som novis på det här) är att läsa och följa "böckerna", hänvisningarna till "page" bl.a typ p 244, jag vet inte var jag hittar den pagen om det är  i församling/husförhör/in o utflyttning osv. Men det arbetsflödet du så klart redogjorde för känns helt rätt, än en gång tack
Kim B

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2024-06-30, 19:36:27 PM »
Kim, om du är på Facebook så rekommenderar jag dig att gå med i gruppen "Släktforskning för noviser"
https://www.facebook.com/groups/slaktforskning4noviser

När/om du går med i denna grupp så får du i välkomstmeddelandet en länk till en självstudiekurs som är bra för nybörjare.
Gå även med i "Vi som använder Genney släktforskningsprogram"
https://www.facebook.com/groups/525252325081048
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2024-06-30, 21:51:59 PM »
Done
Tack...

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2024-07-01, 18:38:09 PM »
När vi ändå tipsar om Facebook-grupper, och eftersom jag på dina bifogade bilder ser att du lagt in hänvisning till en bild från ArkivDigital, så finns även gruppen Släktforskning med ArkivDigital.

Du får dock ett litet tips till här:

Ett bra sätt att källhänvisa till bilder från ArkivDigital i Genney är dels att kopiera en riktig källhänvisning (och inte bara en genväg, så kallat AID) till en bild du tittar på, dels att klistra in den i Genney med en speciell funktion som delar upp och hanterar dessa på ett snyggt och överskådligt sätt, särskilt när du kommer upp i många källhänvisningar.

En riktig källhänvisning till en bild hos ArkivDigital får du genom att trycka alt + 1. I ditt fall hamnar då följande i urklippet:

Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) AIa:5 (1847-1883) Bild 185 / sid 359 (AID: v35181.b185.s359, NAD: SE/GLA/13180)

Detta istället för bara genvägen eller AID:t v35181.b185.s359, som visserligen är tillräckligt för ArkivDigital att förstå vilken bild det är, men som inte säger något om vad den hör ihop med för typ av handling när man tittar på den. Snart kommer du få händelser med 5-10 källhänvisningar, och då blir det fort intetsägande med bara AID:n som ser oskiljaktiga ut för ögat.

Av en riktig källhänvisning, som den ovan, framgår det tydligt arkivbildare, geografisk plats, datering, typ av handling, förvaringsplats m.m.

När du skapat en händelse i Genney kan du, med källhänvisningen ovan i urklippet, klistra in den med en specialfunktion genom att trycka ctrl + shift + V. Då delar Genney automatiskt upp den i två fält:

Källa: Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) AIa:5 (1847-1883), SE/GLA/13180
Var i källan: Bild 185 / sid 359, AID: v35181.b185.s359

Detta ger en bra struktur på dina källor och källhänvisningar. AID:t blir även en klickbar länk till bilden. Denna funktion finns även beskriven här.

Lycka till med din forskning! Det kan vara lite mycket i början innan man får kläm på grunderna och kommer in i ett bra arbetssätt, men det löser du! :)

(Det viktigaste är att vara källkritisk och noggrann så att man verkligen följer samma person genom livet. Den stora risken är annars alltid att man tappar tråden på vägen utan att man ens förstår det och att man på så sätt förväxlar sin egen farfars morfar men någon annans. Eftersom släktforskning är en kumulativ process i vilken man hela tiden bygger vidare på tidigare forskning blir ju allt man gör framöver på den grenen också fel som konsekvens.)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2024-07-02, 10:03:14 AM »
Kan bara komplettera med att fr o m Genney 4 får källan även förvaringsplats automatisk när källan har NAD.

Kim Bengtsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2024-07-02, 17:03:11 PM »
Tacka för alla "goa" svar mycket användbart, det här med kopiera källhänvisning med alt+1 (från AD) skulle det då räcka med att lägga in den enbart under "källa" vid en händelse....och då strunta i "var i källan", bra eller dåligt??

PS. tipset från Jakob (där hela inlägget var oerhört pedagogiskt, till o med jag förstod) att "När du skapat en händelse i Genney kan du, med källhänvisningen ovan i urklippet, klistra in den med en specialfunktion genom att trycka ctrl + shift + V. Då delar Genney automatiskt upp den i två fält:"
Vet inte om jag gör fel men det känns inte som om att det fungerar på en MAC??? är tvungen att gå via ... sidomenyn och där välja "klistra in special" rätt eller fel??
Tack på förhand
Kim B, novis på släktforskning, boende i västerbotten, tyvärr?? har jag all släkt i Göteborg å där e inte lite folk...