Författare Ämne: Vilken datorprestanda behövs?  (läst 3944 gånger)

Ing-Marie f Antonsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Vilken datorprestanda behövs?
« skrivet: 2024-07-08, 20:38:07 PM »
Hej
Ska köpa ny dator t hushållet. Vad krävs nuförtiden för Genney 4 och förhoppningsvis tusentals (åtminstone 5000, vad vet jag, jag är ny!) personer?
Kikat på en laptop med Intel Core i5, 11e gen processor, 2,4 GHz, 16 GB RAM men bara 240 GB hårddisk.
Ser i forumet att några haft problem där jag tolkat det som att 8 RAM är för lite, men är 16 tillräckligt i ett framtidsperspektiv? Är 240 GB hårddisk otillräckligt? Jag har förstås massor av bilder (300 GB med dubletter, .tiff och allt) som jag tänkt ha på extern hårddisk o bara kopiera över färdigredigerade bilder. Dålig idé?
« Senast ändrad: 2024-07-08, 21:21:35 PM av Ing-Marie f Antonsson »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Vilken datorprestanda behövs?
« Svar #1 skrivet: 2024-07-09, 08:59:01 AM »
Låter ok - många program idag slukar minne så 16 är att föredra. Förstår inte riktigt vad du menar med bilderna/filerna. Ett bra sätt är att ha filerna i molntjänst och ange sökvägen direkt dit under inställningar > organisation.

Ing-Marie f Antonsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-07-09, 09:21:55 AM »
Jag tänkte att man har bilderna "inuti" sitt Genney, som .jpeg/pdf eller nåt, men om jag förstår dej rätt kan man ha en länk? till en molnplats? Eller fattar jag fel?

Hur stor plats i minnet/ hårddisken tar Genney om man har hyfsat med personer, säj 5000-10000? Dvs är 240 mer än tillräckligt eller snarare lite snålt? förutsatt att man enligt ovan lägger bilder utanför själva Genney.

Tillbaka till RAM: är 16 GB fullt OK och mer än tillräckligt eller finns det inom några års synhåll situationer där 32 är att föredra?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-07-09, 13:11:18 PM »
Det finns inga bilder "inuti" Genney - det finns bara sökvägar till var du har dina bilder - sökvägen ser du under inställningar > organisation > media. Bilder och andra filer är det som oftast tar mest plats och kan blir flera GB. Själva databasen med dina andra data blir inte så stor. Som ex. tar Gotlands register som är på drygt 200 000 personer 380 MB.

Den bästa backuppen i Genney är systemsäkerhetskopia och då inkludera platser. Media har man då med fördel i molntjänst vilket gör att man inte behöver säkerhetskopiera bilderna/filerna.

Genney använder upp till 2 GB ramminne som standard och det räcker normal upp till ca 100 000 personer. Ofta har man ju andra program igång i datorn och det kan då bli konflikt om ramminnet så jag rekommenderar 16 GB. Har du mycket media och vill ha dom lokalt rekommenderar jag större hårddisk.
« Senast ändrad: 2024-07-09, 18:27:05 PM av Administrator »

Ing-Marie f Antonsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-07-17, 18:33:36 PM »
Tack för alla goda råd. Blev 16 RAM och 1TB!