Författare Ämne: Ser detta korrekt ut för en styvfar/styvbarn?  (läst 15668 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ser detta korrekt ut för en styvfar/styvbarn?
« skrivet: 2024-07-23, 09:21:52 AM »
Kajsa Anderssdotter och Anders Peterson är gifta och har två barn. Anders dör tidigt och Kajsa gifter sig med Peter Andersson och blir då styvfar till barnen Peter Andersson och Maria Andersdotter. Ska det se ut så här när man anger Peter Andersson som styvfar.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Ser detta korrekt ut för en styvfar/styvbarn?
« Svar #1 skrivet: 2024-07-23, 15:17:04 PM »
Den biologiska familjen bör stå i mitten isf styvfamiljen. Förmodligen är inte den biologiska familjen den första. Ändra ordningen i biografin för något av barnen. Om du har automatisk sortering behöver du ändra till manuell först.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-07-23, 18:27:41 PM »
Så här?

CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-07-23, 18:37:16 PM »
Japp

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-07-23, 18:50:14 PM »
Så Kajsa bio ser ut så här.

Familjer: Petter, Petter, Anders, Anders

Ska inte båda barnen oavsett biologisk eller styvfader hamna under en av varje? Eller tänker jag fel?

Petter = styvfar
- Peter Andersson
- Maria Andersdotter

Anders = biologisk far
- Peter Andersson
- Maria Andersdotter

Blir fyra flikar för två barn.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-07-24, 08:15:13 AM »
Vet inte om jag förstår vad du menar med fyra flikar men Kajsa har två familjer (två flikar?): en med den biologiska fader och en med styvfadern. Båda familjerna har bägge barnen.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-07-24, 08:22:14 AM »
Dom här fyra.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2024-07-24, 08:56:37 AM »
Ok, nej det räcker med två familjer.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2024-07-24, 09:26:59 AM »
Ok, nej det räcker med två familjer.

Hur löser jag det?
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2024-07-24, 09:39:38 AM »
Ta bort två familjer så du bara har den biologiska fadern och styvfader och se till att bägge barnen är med i bägge familjerna.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2024-07-24, 19:05:10 PM »
Jag måste vara helt trög. Har jag ena barnet öppet i biografin och klickar "lägg till föäldrar" och väljer befintlig person och anger denna som styvfar. Väljer jag sedan nästa barn och gör samma sak får mamman i biografin som jag visade förut fyra flikar med ett barn i varje. Ska jag ha någon annan aktiv i biografin för att detta ska bli rätt? Har jag mammans nya make i biografin och väljer att lägga till barnen så får jag ett felmeddelande - Familjerelation är inte möjlig.

Har det nåt med ålder att göra? Nya maken är endast 18 år äldre än äldsta barnet och 15 år yngre än mamman till barnen.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2024-07-25, 06:40:39 AM »
Det verkar smugit sig in nåt som inte stämmer där - jag kan inte upprepa felen. Prova att ta bort familjerna och lägg till igen.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2024-07-25, 08:47:59 AM »
Tack, jag testar
CachyOS KDE + Genney 4.x

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2024-07-27, 08:49:24 AM »
När du menar "familjerna", menar du både den "riktiga" med den biologiska fadern och styvfadern? Jag får banne mig inte till det hur än jag gör. Jag får endera att "familjerelation inte är möjlig" eller att det blir ett barn under varje flik som jag visade förut.

Så ser det ut just nu med den biologiska familjen. Hur gör jag nu för att lägga till ny parter/make till mamman och koppla barnen som styvbarn till "nya" pappan?
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2024-07-27, 10:03:19 AM »
Skapa först de två familjerna med den biologiska och styvfadern genom att högerklicka på Kajsa och välja skapa ny make/maka/partner för respektive partner. Gå sen till Kajsas biografi > familjefliken och välj den ena familjen och klicka på plustecknet i barntabellen och lägg till bägge barnen. Upprepa för den andra familjen. Du kan behöva ändra föräldrarelationen för styvfadern.