Författare Ämne: Problem med ordval när det gäller personakten och vittne till dop  (läst 6385 gånger)

minsann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Jag har lagt in en dopnotis med tre personer som vittne med tre olika roller: en präst, en fadder och en gudförälder
Då skrivs det följande i personakten "Döpt 1880-10-10 i Slimminge, Malmöhus län, Faddrar: präst AA,  vittne BB, gudförälder CC"

Går det att få in något annat än ordet Faddrar som allmän rubrik till vittnena för dopnotisen? Det känns liksom fel för prästen var ju inte en fadder.

Förr användes Testes och Susc. Vilka ord ska egentligen användas idag? Jag har inte så stor koll på om det är någon skillnad när det gäller faddrar och gudföräldrar som är det roller som finns i Genney.

Det är kanon att man kan skriva in en egen roll. Jag använder det till t.ex. susc, den som bar barnet.
« Senast ändrad: 2024-09-28, 01:10:39 AM av minsann »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Problem med ordval när det gäller personakten och vittne till dop
« Svar #1 skrivet: 2024-09-30, 08:09:39 AM »
Det går inte att ändras och får betraktas som en bugg - bör väl istället stå Vittnen: präst AA,  fadder BB, gudförälder CC".

En undran - är inte den som bär barnet normalt gudföräldern?

minsann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Problem med ordval när det gäller personakten och vittne till dop
« Svar #2 skrivet: 2024-09-30, 18:41:41 PM »
Enligt https://wiki.rotter.se/index.php?title=Fadder så var det en godmor som bar barnet istället för modern då denne var oren i 40 dagar efter förlossningen.