Författare Ämne: Kan vara samma person  (läst 9613 gånger)

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Kan vara samma person
« skrivet: 2024-11-18, 18:40:16 PM »
Hej,

Finns det ett sätt att koppla ihop två personer så att man kan ange att de kan vara en och samma person?

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Kan vara samma person
« Svar #1 skrivet: 2024-11-18, 20:55:39 PM »
Kan du inte ta bort den ena persone, eller har båda familjer som är lika också?
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-11-18, 21:01:12 PM »
Det kan vara en och samma person men man vet inte än. Syftet med ett släktforskningsprogram är att hjälpa till med kartläggningen eftersom vi ofta inte har all fakta och det är just därför vi forskar.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-11-19, 08:58:00 AM »
Jag har inte sett någon sådan möjlighet. Jag har själv råkat ut för liknande problem. Vad jag gör är att följa personerna bakåt i tiden och se var de bott och verkat och framförallt var de är födda. Födelseboken ger svar på vilka som är föräldrar.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-11-19, 15:37:37 PM »
Det här handlar inte om hur man släktforskar, vilket jag till fullo behärskar. Det här handlar om en funktion i Genney.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-11-19, 15:45:30 PM »
Vet inte om det är vad du är ute efter men i textrutorna, t.ex. anmärkningsfältet, kan du du högerklicka och välja infoga person id. Du får då upp personsök och kan välja person vilket infogar en länk till personen i texten.

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2024-11-19, 15:57:24 PM »
Hej,

Det är jätteenkelt det jag är ute efter. Jag vill kunna länka två åersoner, om jag misstänker att det är en och samma person, men där jag ännu inte har tillräckligt med bevis för saken. De flesta släktforskare råkar ut för fenomenet, eftersom det är just "forskning" vi håller på med, dvs vi har inte hela bilden. Jag har massor av exempel på detta fenomen, och just nu funderar jag på om en av mina anfäder inom släkten Tungel kan vara densamme som ståthållaren i Nyköping, Lars Vestgöte. Eftersom detta är i mitten på 1500-talet, så är det inte kyrkoböcker du forskar i, men det är ointressant i sammanhanget - det är funktionen i Genney jag är ute efter, dvs att det ska gå att göra en sådan koppling mellan två eller flera personer.

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2024-11-20, 07:29:19 AM »
Kan man inte skapa grupper för detta?