Författare Ämne: GEDCOM avsnittet Source  (läst 3145 gånger)

leif753

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
GEDCOM avsnittet Source
« skrivet: 2024-11-30, 22:48:58 PM »
Jag försöker förstå mig på Source avsnittet (t.ex.0 @S3@ SOUR) i en GEDCOM fil. Jag ser ingen skillnad i Genney om det ABBR eller om det står TITL i raden under. Alltså "1 ABBR" eller "1 TITL". Det känns som att det borde vara skillnad. Någon som vet?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: GEDCOM avsnittet Source
« Svar #1 skrivet: 2024-12-02, 07:38:37 AM »
Den största skillnaden är nog att olika program använder antingen ABBR eller TITL som "nödvändig". Det resulterar i att Genney visar i första fall ABBR (om jag minns rätt och som är nödvändig i Genney) och i andra hand TITL i presentationen i källträdet.

leif753

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-12-04, 15:25:09 PM »
Jag tittar egentligen bara just nu i källor för personen eller händelse. Och jag kan inte se att ABBR är nödvändig i Genney. Om bara TITL finns i GEDCOM filen så syns den också.

Men betyder det här att om jag taggar SOUR som ABBR så borde det inte bli några problem?

Vad menar du med "presentationen i källträdet."?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-12-05, 00:35:02 AM »
ABBR står för abbreviation dvs förkortning.
För Sveriges Dödbok 9 1815-2022 skriver jag endast SvD9 i det som i Genney heter källa och det hamnar under ABBR. Som titel står dock hela namnet dvs Sveriges Dödbok 9 1815-2022. Liknande förkortningar använder jag för CD/USB med Folkräkningarna som finns att köpa. I ArkivDigital finns Sveriges Befolkning för olika perioder och dessa har jag också förkortningar på.
Det skulle vara omständigt att behöva skriva ut hela titeln varje gång.

Att TITL finns med kan vara nödvändigt om du exporterar ditt träd till andra siter. T.ex. vet jag att Ancestry inte tog med ABBR när man exporterade trädet dit. Det upptäckte jag tidigt då alla mina uppgifter var utan källor. Så det var bara att gå igenom alla källor jag hade och skriva in titeln. Tack och lov hade jag endast drygt 1500 individer i mitt träd vid den tiden men tog nog någon vecka att åtgärda.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

leif753

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-12-06, 21:49:28 PM »
Tack för svar. "Som titel står dock hela namnet". Vad menar du? Jag kan antingen se ABBR eller TITL i Source-avsnittet. Hur kan SvD9 (som du matar in) bli "Sveriges Dödbok 9 1815-2022" i TITL?

Jag modifierar gedcom filen för att återimportera den till Genney. En kille jag hjälper som har använt "Klista In" istf för "Klistra in Special". Så jag tänkte försöka skapa nya källor och länka de felaktiga till de nyskapade.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2024-12-07, 01:15:40 AM »
Jag ska först nämna att jag inte använder kort-kommando i Genney för att mata in källor.
När jag lagt till en händelse så skriver/kopierar jag in källans namn i fältet källa. I detta fall SVDB 9 1815-2022. (Detta behövs bara första gången jag använder källan. Sedan räcker det med svd så fyller Genney i resten.) Se bifogad bild Källa.
Sedan höger-klickar jag med musen på källan och väljer Redigera källan från menyn. Då kommer en dialogruta som ser ut som den bifogade bilden Redigera_källa. Där fyller jag i de andra uppgiftera. Detta behövs bara göras en gång för varje NY källa.

Man kan även redigera källan genom att jobba direkt mot databasen. Du hittar Källor under Hantera menyn.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten