Författare Ämne: Släktträdet antal generationer  (läst 12871 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Släktträdet antal generationer
« Svar #15 skrivet: 2018-02-10, 09:46:27 AM »
Exemplet från Ancestry verkar vara en 'lagom' nivå för att kunna få översikt utan att förlora sig. Lite valmöjligheter i inställningarna kan behövas för att välja bort vissa kopplingar om förhållandena är mycket komplicerade.

Om man vill ha översikt över större delar av släktträdet, rekommenderar jag GenoPro https://www.genopro.com/ som jag tidigare nämnt någonstans här på Forum. Det kostar 49$ för en livstidslicens. Man exporterar en GEDCOM-fil som sedan importeras i GenoPro och ritas upp, se bifogad bild. Man kan ta med hela sin databas, men det blir lätt rörigt i genogrammet. Det går att städa layouten, dvs flytta personrutor och grupper, färga och markera, och man kan även redigera personuppgifter mm. Men i det hänseendet är det inget alternativ till Genney, förstås.

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Ylva Silverbern

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2018-02-10, 09:53:54 AM »
Önskemål: en lista/rapport över 3-, 4- och 5-männingar till vald person. Tänk vad detta hade underlättat när man ska försöka identifiera sina DNA-träffar!

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #17 skrivet: 2018-02-10, 11:44:50 AM »
Programmet TNG, som jag använder för webb-publicering, har en utmärkt tilläggsmodul, som visar kusiner och "svär"-ingiften mm under fliken Släktskap för varje person. Bifogade skärmdumpar är från http://tng.cecdesign.se/cousins.php?primaryID=I35106&tree=HR. Förklaringar finns i botten på varje tabell. Modulen (Cousins) är bara tillgänglig på engelska, men jag har gjort en svensk översättning som jag delar med mig till TNG-användare som kontaktar mig direkt via Meddelande här på forum. Tar även emot synpunkter på översättningen (det blir ju ofta lite problem med nomenklaturen).

ADMIN: Skulle det kanske gå att få till något liknande direkt i Genney, t ex som Registerutdrag?

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund