Författare Ämne: Samma person 2 ggr  (läst 1694 gånger)

fjalkingepeter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Samma person 2 ggr
« skrivet: 2025-01-03, 13:52:50 PM »
Hej helt ute och reser  :-\.

har en person som får tre barn.
två av barnen (en kvinna och en man)följer jag neråt och i sjätte generationen möts dessa två led i ett giftemål.

så person 1 : mf  mf ff fm fm fm f
så person 2 : mf  mf ff ff   ff   ff ff
alltså jag har lyckats lägga in 2 versioner av stamfaren. (en i bägge led)

Jag skall väl bara ha en bägge leden måste väl ha samma stamfar ändå ?

och i så fall hur rättar jag enklast ?
mvh peter

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Samma person 2 ggr
« Svar #1 skrivet: 2025-01-04, 09:45:18 AM »
Det ska vara samma person. Om sammanslagningsfunktionen i Genney eller om du gör det manuellt är enklast beror på situationen.

fjalkingepeter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-01-04, 09:48:30 AM »
Tack

per.froberg@outlook.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-01-08, 22:47:42 PM »
Anna och Sven på skärmdumpen här är syskon med Lars Larsson och Kerstin Andersdotter som föräldrar. Hur får jag Genney att visa ett föräldrapar med de två barnen? Jag har försökt med Dubbletter, och programmet hittar både Lars och Kerstin som dubbletter men trots sammanfogningen kvarstår problemet. Jag har också försökt att radera en liten del av släktträdet för att bygga om det och ge syskonen ett föräldrapar men inte heller det har lyckats.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-01-09, 09:01:29 AM »
Anna och Sven på skärmdumpen här är syskon med Lars Larsson och Kerstin Andersdotter som föräldrar. Hur får jag Genney att visa ett föräldrapar med de två barnen? Jag har försökt med Dubbletter, och programmet hittar både Lars och Kerstin som dubbletter men trots sammanfogningen kvarstår problemet. Jag har också försökt att radera en liten del av släktträdet för att bygga om det och ge syskonen ett föräldrapar men inte heller det har lyckats.

Jag har haft något liknande och tror jag löste det på följande sätt:
Sven Larsson: Gå in på Familje-fliken och tryck på X för att ta bort båda föräldrarna.
Tryck sedan på + Lägg till föräldrar och väljer Lägg till befintlig förälder. Gör detta för både far och mor.

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

per.froberg@outlook.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-01-09, 14:49:19 PM »
Stort tack för hjälpen, men det vill sig inte även om jag följer instruktionerna.
När jag tar bort båda föräldrarna från Sven så försvinner de men när jag sedan väljer "Lägg till befintlig förälder" så läggs de till igen på samma plats i släktträdet.
Om jag gör tvärtom, alltså först tar bort en Lars och en Kerstin i tron att det då bara ska vara ett föräldrapar kvar, är båda borta när jag försöker hitta en befintlig far och mor till Anna och Sven.
I mitt första inlägg, där jag frågade hur jag skulle göra, glömde jag nämna en sak och det är att det handlar om en anförlust. Annas och Svens barn i deras respektive äktenskap är gifta med varandra och kusiner. Kan det ha någon betydelse för att jag inte får ihop släktträdet?
Jag får väl leva med att det ser ut så, det är inte hela världen, men det hade varit snyggt att få ihop det!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-01-09, 15:57:02 PM »
I den klassiska vyn ser du hur många familjer en person har och till vilka familjer barnen är kopplade. Sätt någon förälder som huvudperson i den klassiska vyn.

per.froberg@outlook.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-01-09, 16:18:38 PM »
Tack, så enkelt var det! Det handlar alltså inte om felaktigheter i släktträd och relationer utan om vad som kan visas i de olika vyerna. Då lägger jag den frågan åt sidan och fortsätter släktforskandet!