Författare Ämne: Standard för alternativa namn  (läst 842 gånger)

filip

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Standard för alternativa namn
« skrivet: 2025-05-14, 16:50:43 PM »
Hej! Finns det någon "standard" för hur alternativa namn brukar anges? Låt säga att en person föddes som Anna Eriksson men bytte efternamn till Olsson när hon gifte sig. När man lägger till Olsson som alternativt namn, fyller man vanligtvis in även förnamnet (som förblir oförändrat)? Eller är det bara delen av namnet som har ändrats som man lägger till?

Förstår att det går att göra olika, men som nybörjare inom släktforskning vill jag gärna göra det som är vanligast, om det nu finns något sådant.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Standard för alternativa namn
« Svar #1 skrivet: 2025-05-14, 21:14:21 PM »
Det finns nog inget rätt eller fel. Själv anger jag endast det efternamn/patrinomykon de får vid födseln.

Alternativt namn använder jag när en person byter namn av annan anledning. Då skriver jag in 'födelsenamnet' som alternativt namn och där anger jag även förnamnet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

filip

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-05-15, 09:20:40 AM »
Du menar alltså att du inte över huvud taget lägger till vigselnamnen? Någon specifik anledning bakom det? Jag tänker personligen att det är bra att ha med, eftersom det förmodligen är vigselnamnen som människorna är mest kända som.

Och när någon byter efternamn av annan anledning, byter du alltså själva grundnamnet för personen, och lägger till födelseefternamnet som ett alternativt namn? Har du någon tanke även bakom det eller har det mest blivit så?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-05-15, 13:00:03 PM »
Att jag behåller födelsenamnet är för att det egentligen är släktnamnet. Går man längre tillbaka så fanns heller inte efternamn utan man använde patronymikon till att särskilja personer med samma förnamn. Att jag behåller efternamnet de tillges efter eventuell vigsel är för att föräldrar och syskon är närmaste släkt och hör ihop.
En kvinna tar heller inte alltid mannens släktnamn efter vigsel. Jag har även en kvinna som varit gift 4 gånger pga skillsmässa och dödsfall.

Ett fall där jag sätter efternamnet/patronymikon som alternativt namn med flaggan födelsenamn är t.ex. en indelt soldat som får efternamnet Grip. Inte ovanligt att detta efternamn behålls efter avsked och eventuella barn erhåller också detta namn som efternamn. Jag hat även många Johansson och Olsson mm som tar sig ett nytt släktnamn som vuxen och detta namn följer sedan familjen.

Men som sagt, det finns inget rätt eller fel utan var och en gör som de tycker passar dom.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten