Författare Ämne: Kan ej öppna släktregister  (läst 2944 gånger)

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Kan ej öppna släktregister
« skrivet: 2025-06-18, 09:33:08 AM »
Hej. Efter flera års problemfritt användande av Genney så har jag nu stött på problem vid uppstarten. Programmet öppnar som vanligt, men när jag ska öppna ett släktregister så är det bara 1 av mina 6 register som kan öppnas. Registren ligger i samma mapp som tidigare och inga medvetna förändringar har gjorts i inställningarna. Jag ser att jag även stöter på problem med att stänga programmet. Ibland måste jag gå via Aktivitetshanteraren för att avsluta Genney/Java.
Jag använder Windows 11. Version av Genney är 4.0b6.
I vilken ände börjar jag för att komma tillrätta med felet ?
mvh
Ola
« Senast ändrad: 2025-06-18, 10:13:37 AM av olajonsson58@telia.com »

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Kan ej öppna släktregister
« Svar #1 skrivet: 2025-06-18, 11:54:08 AM »
Det finns en nyare version av Genney att ladda ned. Vet ju ej om det är det som orsakar ditt problem men samtidigt kan en nyinstallation lösa problemen.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-06-18, 14:10:02 PM »
Tack för svar-
Nu har jag installerat version 4.0b12. Tyvärr kvarstår problemen.
Meddelandet "Släktregistret kunde inte öppnas. Database not found" kommer upp när jag försöker öppna 2 av registren.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-06-18, 19:07:45 PM »
Har du tittat i mapparna att filerna finns kvar?
Titta under Dokument\Genney\db. Där ska du ha mappar med de olika släktregistrens namn. I de mapparna finns 2 mappar, log och seg0.
Stefan Hagstedt

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-06-18, 19:25:01 PM »
Filerna finns kvar. Jag har även flyttat mapparna (har tidigare haft mapparna på OneDrive) och ändrat sökvägarna i inställningarna, men det blir ingen skillnad.
Registren som inte längre går att öppna är skapade för flera år sedan. Det register som går att öppna skapades för ca 1 år sedan. Om jag importerar en GED-fil och skapar ett nytt släktregister så går det att öppna som det ska. Kanske är det det tillvägagångssättet som måste till. Skumt. Och väldigt irriterande. Som sagt, allt har fungerat fram till nu och så uppstår plötsligt ett problem.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-06-18, 23:31:57 PM »
Jag kan inte komma på att det skulle vara någon ändring på designen av databasen.
Vilken version av Genney är de skapade med?

Undrar även om du kör demo-versionen eller om du har licens. Demot kan bara hantera 250 individer i trädet.
Stefan Hagstedt

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-06-19, 08:02:32 AM »
Filerna finns kvar. Jag har även flyttat mapparna (har tidigare haft mapparna på OneDrive)

Har du även haft databaserna/släktregistren på OneDrive?

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-06-19, 10:13:28 AM »
Ja, även databaserna/släktregistren har legat på OneDrive. Har nu förstått att det inte är rekommenderat. Det har ändå fungerat fram till nu.

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2025-06-19, 10:17:04 AM »
Jag kan inte komma på att det skulle vara någon ändring på designen av databasen.
Vilken version av Genney är de skapade med?

Undrar även om du kör demo-versionen eller om du har licens. Demot kan bara hantera 250 individer i trädet.

Databaserna som inte fungerar bör bara gjorda i version 3.xxxx. Lite osäker där.
Jag har en fungerande licens.

Ola

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2025-06-19, 12:50:28 PM »
Ja, även databaserna/släktregistren har legat på OneDrive. Har nu förstått att det inte är rekommenderat. Det har ändå fungerat fram till nu.

Låter spontant som det kan ha hänt något i samband med synkning. Kolla i mappen seg0 i någon av databaserna, de mappar med samma namn som dina släktregister, och se om det ser ut som några filer har dubblerats

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2025-06-19, 13:21:44 PM »
Jag kollar det när jag är tillbaka vid datorn efter helgen. Tack så länge !  :)

Trevlig Midsommar !
« Senast ändrad: 2025-06-19, 14:10:48 PM av olajonsson58@telia.com »

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2025-06-23, 15:52:43 PM »

Låter spontant som det kan ha hänt något i samband med synkning. Kolla i mappen seg0 i någon av databaserna, de mappar med samma namn som dina släktregister, och se om det ser ut som några filer har dubblerats

Jag har nu kollat i seg0-mapparna och jag kan inte se några dubbleringar.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2025-06-23, 16:12:44 PM »
Har du kollat sökvägarna? Kan det vara så att Genney letar efter databaserna på OneDrive?
Kolla vad som står i Arkiv->Inställningar->Organisation att sökvägarna är de där databasen ligger.
Stefan Hagstedt

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2025-06-23, 16:24:59 PM »
Har du kollat sökvägarna? Kan det vara så att Genney letar efter databaserna på OneDrive?
Kolla vad som står i Arkiv->Inställningar->Organisation att sökvägarna är de där databasen ligger.

Jag har flyttat databaser från OneDrive och har gjort motsvarande ändring i Inställningar/Organisation. Samma resultat.

olajonsson58@telia.com

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2025-06-23, 17:18:15 PM »
Är kanske "återställning av säkerhetskopia" det alternativ som finns för mig. Om jag förstår det rätt så kan jag inte heller återställa säkerhetskopia av släktregistret om jag inte kan öppna fönstret för det släktregistret. Alltså är det import av GED-fil jag ska göra ?